Miten liikkua Ras al Khaimahissa ja Dubaissa?

Matkasimme Arabiemiraatteihin Finnairin suoralla lennolla, joka laskeutui Dubain kansainväliselle lentoasemalle (DXB). Tälle kentälle saapuvat myös Norwegianin suorat lennot Suomesta sekä mm. Lomamatkojen ja Aurinkomatkojen Finnairin operoimat lennot.

Vilkas Dubain kansainvälinen lentoasema on Emiratesin kotikenttä ja se sijaitsee Al Garhoudissa, josta on matkaa Dubaihin vain 4 km ja Ras al Khaimahiin n. 100 km. Laskeuduttaessa olikin mukava nähdä ensi kertaa Dubain siluetti ja Burj Khalifa auringon painuessa mailleen.

Uudempi Dubain lentokentistä, Al-Maktoumin kansainvälinen lentoasema (DWC), sijaitsee Jebel Alissa 45 km Dubaista. Tälle kentälle saapuvat mm. Finnmatkojen talvikauden 2015-2016 Finnairin operoimat lomalennot.

dubai-945802_1280

Dubain kansainvälinen lentoasema (DXB) <->       Ras al Khaimah

Ajomatkaa Dubain kansainväliseltä lentoasemalta Ras al Khaimahiin on 100 km Sheikh Mohammed Bin Zayed Rd kautta ja 115 km Emirates Rd/E 611 kautta.

Matka-aika on parhaimmillaan vain tunnin ja vartin, mutta käytännössä tämä vaihtelee 1 ½ – 2 ½ tunnin välillä viikonpäivän ja ruuhkatilanteen mukaan. Pahimmillaan matkaan saa menemään kolmisen tuntia, kuten meillä saapumispäivänämme käsittämättömän ruuhkasuman vuoksi.

Ajo Ras al Khaimahista Dubain Jumeirah Beach Residenceen onnistui vuorostaan puolta nopeammassa ajassa paikallisen ruusperin kyydissä. Sen matkan vauhdikas kurvailu nostatti tosin ihan kiitettävästi pulssia, tästä kokemuksesta voit lukea enemmän postauksessa Terveiset Arabiemiirikuunnista!

Maanantai-illan ruuhkaa matkalla Ras al Khaimahiin. Photo © Elämää ja Matkoja

Taksi

Lentoasemalta Ras al Khaimahiin pääsee helpoiten taksilla, joita on saatavilla heti terminaalin uloskäynnin edessä. Taksimatkan hinta on n. 180-250 AED (n. 50-70 €) ajankohdasta ja ruuhkasta riippuen.

Terminaalin sisällä parveilee myös pimeitä kyytejä tarjoavia ’takseja’, mutta suosittelen kuitenkin ottamaan virallisen taksamittarilla varustellun taksin, joka toimii säännösten mukaan. Omakohtaista kokemusta näistä pimeistä takseista ei ole, mutta kertoman mukaan mm. hinta on voinut yllättää, mutta ei positiivisesti.

Hotellien kuljetuspalvelu

Monesta Ras al Khaimahin hotellista voi tilata  kuljetuksen lentokentältä/lentokentälle ja näiden kuljetusten hinnat ovat yleensä n. 300-400 AED (n. 80-110 €), esim. Hilton Ras al Khaimah resort & span hinta on 350 AED/auto/suunta.

Bussi

Julkisen liikenteen bussilla matka Ras al Khaimahiin ei ole ihan siitä yksinkertaisimmasta päästä: ensin matkataan bussilla Deiraan, jossa vaihto Ras al Khaimahin lentoasemalle ajavaan bussiin ja loppumatka taksilla RAK lentoasemalta hotelliin; kokonaishinta 20-23 €/hlö/suunta.

Vuokra-auto

Matkailijalla tulee olla joko kansainvälinen ajokortti tai suomalainen ajokortti, joka oikeuttaa vuora-autolla ajamiseen, mutta ei yksityisomisteisella autolla ajoon. Pidempään maassa oleilevan tulee hankkia paikallinen ajokortti, jonka saamiseen riittää suomalainen ajokortti.

Dubain kansainvälisellä lentoasemalla on useita autovuokraamoja (mm. Sixt, Avis, Budget, Hertz, Europcar), lisätietoja tarjonnasta lentoaseman sivuilta tästä.

Tie Ras al Khaimahiin on monikaistainen ja hyväkuntoinen ja liikennemerkit/opasteet ovat myös englanniksi. Raskaalle liikenteelle on oma kaistansa, samoin kuin eri nopeuksilla ajaville. Pääteillä on tutkavalvonta, mutta siitä huolimatta ajokulttuuri on vauhdikasta ja kaistoja vaihdetaan olemattomilla turvaväleillä ja nopeatempoisesti. Ajo vaatii suurta tarkkaavaisuutta ja onnettomuudet ovat hyvin yleisiä.

Bensan hinta ei sen sijaan päätä huimaa, litrahinta on vain noin 0,40 €.

Yksityinen kuljetuspalvelu

Yksityisiä tilauskuljetuksia tarjoavat mm. Suntransfers.com sekä Get Your guide.

Jalkakäytäviä on paikoitellen. Photo © Elämää ja Matkoja
Jalkakäytäviä on vain paikoitellen. Photo © Elämää ja Matkoja
LIIKKUMINEN RAS AL KHAIMAHISSA

Yhtenäisten jalkakäytävien puuttuessa ja vaillinaisten tien/kadun ylityspaikkojen sekä vauhdikkaan liikenteen vuoksi on mukavinta liikkua autolla.

Esimerkiksi hotellistamme Hilton Ras al Khaimah Resort & spa:sta lähdettäessä jalkakäytäviä oli vain lyhyen matkaa ja tämä on hyvä huomioida erityisesti lasten / rattaiden / pyörätuolin kanssa liikuttaessa. Jopa parin kilometrin päässä sijaitsevaan lähikauppaan oli paras lähteä taksilla.

Taksikyydin hinta on varsin edullinen, esimerkiksi n. 5 km:n edestakainen lähikauppareissu illalla maksoi 15 AED (n. 4 €) jolloin kuljettaja odotti kaupassa käynnin ajan. Taksin lähtömaksu päivällä on 2,50 AED (0,70 €).

Monella hotellilla on myös oma (maksuton) kuljetuspalvelu ostoskeskuksiin, lisätietoa kuljetuksista saat oman hotellisi vastaanotosta.

Photo © Elämää ja Matkoja
Photo © Elämää ja Matkoja
DUBAIN KANSAINVÄLINEN LENTOASEMA (DXB) <->    DUBAI sekä liikkuminen dubaissa

Lyhimmillään kansainväliseltä lentoasemalta Dubaihin on matkaa vain 4 kilometriä ja pisimmillään IBN Battutaan kaupungin toiselle laidalle n. 45 km, jonne ajoaika on n. 40 – 70 minuuttia ruuhkatilanteen mukaan.

Kaupungissa on 4 tietullia: Sheikh Zayedin moottoritiellä Safa-puiston ja Mall of Emiratesin kohdalla sekä Garhoud– ja Maktoum-silloilla. Tietullimaksu 4 AED (1,10 €) / kerta, joka veloitetaan kuitenkin enimmillään kerran tunnissa.

Dubaissa ainoastaan päätiet ovat nimetty ja osa kaduista amerikkalaiseen tapaan vain numeroin. Tämä tekee kartan kanssa suunnistamisesta hankalaa ja esim. taksille matkan määränpää kerrotaan jonkin tunnetun nähtävyyden, ostoskeskuksen tai hotellin nimen mukaan.

Taksi

Taksi on helpoin vaihtoehto lentoasemalta Dubain keskustaan sekä kaupungin alueella matkatessa. Takseja on saatavilla lentoaseman terminaalin edestä ympäri vuorokauden ja ostoskeskusten luona päivystää useita takseja. Kyydin voi napata myös lennosta tai tilata ennakkoon numerosta 04 – 208 0808.

Hotelleilla on yleensä omat sopimuskuljettajansa, jotka ovat ns. tavallista taksia kalliimpia. Jos pyydät hotellin vastaanottoa tilaamaan taksin on hyvä mainita erikseen, jos haluat ns. tavallisen taksin hotellin sopimuskuljettajan sijaan.

Kaupungissa on useita taksiyrityksiä ja kaikissa ns. virallisissa takseissa on taksamittari sekä taksi-kyltti katolla. Taksin kyljessä on auton yksilöllinen numerotunniste.

Tiesitkö muuten, että jokaisella Dubain taksiyrityksellä on eriväriset autojen katot ja pinkkikattoiset naiskuljettajan ajamat taksit palvelevat vain naisia.

Taksin aloitusmaksu on päivällä 5 AED (1,35 €) ja iltakahdeksasta aamukuuteen 5,50 AED (1,50 €), kyydin vähimmäishinta on ajomatkasta riippumatta 10 AED (2,70 €). Mahdollinen tietullimaksu lisätään taksimatkan loppusummaan.

Esimerkiksi vajaan 6 km:n taksimatka lentokentältä Deiraan maksaa 20-45 AED (5,50-12 €) ja kaupungin toiselle laidalle IBN Battutaan n. 75-115 AED (n. 20-32 €) vuorokauden ajasta ja ruukatilanteesta riippuen. Keskusta alueella hinnat ovat 10-25 AED (2,70-6,75 €).

Kuljettajat eivät välttämättä osaa lukea länsimaalaisia kirjaimia ja matkan päätteeksi on hyvä tarkistaa saamansa vaihtorahat ennen autosta nousua; kohdallemme osui kuljettaja, jonka laskutaito oli puutteellinen.

Burj Juman metroasemalla yhdistyvät punainen ja vihreä metrolinja.
Burjumanin Khalid Bin Al Waleed metroasemalla yhdistyvät punainen ja vihreä metrolinja. Photo Wikipedia.

Metro

75 kilometrin pituinen Dubain metrolinja on maailman pisin ilman kuljettajaa liikennöivä täysautomatisoitu metro. Metrolinja muodostuu 52 km:n mittaisesta punaisesta linjasta sekä 23 km:n pituisesta vihreästä linjasta. Metroasemia on 1,5 km:n välein ja näitä on punaisella linjalla 29 ja vihreällä linjalla 18. Seuraavan aseman nimi ilmoitetaan metrovaunussa selkeästi sekä kuulutuksella että näytöllä.

Ilmastoidut asemat ja metrovaunut ovat hyvin siistejä ja on hyvä muistaa, että metrossa juominen ja syöminen (myös purukumin) on kiellettyä sakon uhalla. Rapsut saa myös jalkojen/kenkien pitämisestä penkillä, minkä ansiosta penkit ovat hyvässä kunnossa.

Metrossa on 1 VIP-vaunu, ns kultaluokka, sekä naisille ja lapsille oma vaununsa, minne miehillä ei ole asiaa. Perheenä matkustimme ns. hopealuokassa eli tavallisessa vaunussa, jotka voivat olla ajoittain varsin ruuhkaisiakin. Paikalliset miehet olivat hyvin kohteliaita ja tarjosivat auliisti istumapaikkaa.

Kaikissa vaunuluokissa on huomioitu liikuntaesteiset ja kaikilla metroasemilla on hissit liukuportaiden lisäksi. Asemilla ei ilmennyt mitään häiriöitä edes myöhään illalla.

Dubain metro on maailman pisin täysautomatisoitu metro.
Dubain metro on maailman pisin täysautomatisoitu metro.

Lentoaseman terminaaleista 1 ja 3 on n. 10 minuutin välein metroyhteys Dubain keskustaan. Metro aloittaa liikennöinnin klo 5:50 maanantaista keskiviikkoon sekä lauantaista sunnuntaihin, torstaisin klo 5:30 ja perjantaisin klo 13:00. Metro ajaa torstaisin ja perjantaisin klo 01:00 saakka ja muina päivinä klo 24:00 saakka.

Matka-aika lentoasemalta kaupungin toiselle laidalle IBN Battutaan on 57 minuuttia ja ruuhka-aikaan matka etenee joutuisampaan kuin taksilla.

Lippu ostetaan ennakkoon metroasemalta ja hinta vaihtelee vyöhykkeen mukaan, esimerkiksi 2 vyöhykkeen lipun hinta on 8 AED (2,15 €) ja alle 5 vuotiaat lapset matkaavat maksutta.

Huomioithan, että matkalaukkujen määrä metrossa on rajattu kahteen matkustajaa kohden ja näistä toisen tulee olla käsimatkatavara.

Useimmilta metroasemilta voi jatkaa matkaa taksilla tai bussilla.

Monorail-juna

Jumeirah Beach Residencestä Palmusaarelle ajaa monorail-juna palmunrunkoa myöden Atlantis hotellille saakka. Atlantis hotellin yhteydessä on Aquaventure-vesipuisto sekä akvaario.

Juna liikennöi päivittäin klo 10:00-22:00 n. 20-30 minuutin välein. Yhdensuuntainen lippu maksaa 15 AED (4,05 €) ja edestakainen 25 AED (6,75 €).

Bussi

Lentoaseman terminaalien 1, 2 ja 3 edestä lähtee julkisen liikenteen busseja keskustaan ja kaupunkialueella on erityyppisiä bussireittejä kaiken kaikkiaan 113, reitit ja aikataulutiedot tästä.

Huomioithan, että bussimatka maksetaan ennen matkaa ostetettavalla NOL-kortilla ja kuljettajalle ei voi maksaa käteisellä. Lisätietoja NOL-kortista tästä.

Big Bus hop on hop off bussi

Big Bus Toursin kaksikerrosbussi ajaa kolmea reittiä Dubain alueella; Beach Tour, City Tour ja Marina Tour, ja reiteillä pääset näkemään kaikki tunnetuimmat nähtävyydet.

Nämä bussit toimivat samaan tapaan kuin muutkin hop on hop off bussit eli voit lipun voimassaoloaikana nousta kyytiin ja jäädä pois haluamallasi pysäkillä rajoittamattoman määrän kertoja. Ensi kertaa bussiin noustessa saat kuulokkeet, jolla voit kuunnella opastusta vaikkapa englanniksi. Lisäksi Big Bus Dubai tarjoaa pieniä vesipulloja maksutta, mikä olikin tarpeen nähtävyyksiä kierrellessä.

Lipun voi ostaa bussiin noustessa, Big Busin verkkosivuilta ja lisäksi monet hotellit välittävät lippuja.  Esimerkiksi 24 h päivälippu perheelle maksaa n. 140 €.

Dubaissa hop on hop off bussia ei voi pitkien välimatkojen vuoksi käyttää yhtä tehokkaasti kuin esim. Pariisissa, mutta se on helppo tapa kiertää kaupunkia mieleiseensä tahtiin. Valtaisiin ostoskeskuksiin kannattaa kuitenkin mennä erikseen vaikkapa taksilla tai metrolla, sillä hop on hop off bussilla ei paljon muualle sitten ehdikään vuorokauden lipulla. Päivälipun viimeiset vuorot starttaavat klo 18:00 ja ajoaika päättyy klo 20:00, jolloin jatkavat eri lipun vaativat iltavuorot.

Hop on Hop off bussin alakerta on ilmastoitu ja avoimessa toisessa kerroksesssa on auringolta suojaava katos. Busseissa on rampit liikuntaesteisille.

Lisätietoa reiteistä ja lippuhinnoista Big Bus Toursin sivulta tästä.

Jos kansikuvan Bentley houkuttelee kuitenkin julkisia liikennevälineitä tai taksia enemmän, pääset kurvailemaan sellaisella noin 1000 eurolla vuorokausi, vuokraus vaikkapa LimoUAEn kautta.

Recommended Articles

50 Comments

  1. Ihanan edullista bensaa siellä oli. Täytyy kyllä sanoa, että taksilla varmasti tuolla kulkisin eniten.

    1. Totta, bensa on UAEssa halpaa kuin saippua, samoin kuin taksikyyti, jolla oli näppärä kulkea ovelta ovelle.
      Metroa käytettäessä tulee kuitenkin käveltävää aina jokunen kilometri ja se ei Dubaissa ole niin yksinkertaista pätkittäisten jalkakäytävien vuoksi.

      Ihanaa sunnuntaita Sinulle Outi! ?

  2. Hyvä ja kattava tietoisku tuonne päin matkaavalle. Enpä tiennytkään, että siellä metro on täysautomatisoitu!

    1. Kiitos Meri! Vuonna 2009 käyttöön otettu Dubain metro on todella moderni ja siisti, oikein positiivinen yllätys monen muun kaupungin metroon verrattuna!

  3. Kattava yhteenveto! Itse käytin Dubaissa ainoastaan taksia koska meitä oli isompi porukka joten auton jakaminen oli helppoa. Mutta ehkä vähän jäi harmittamaan ettei tullut kokeiltua tuota metroa, sillä se on monen muunkin mukaan ollut erittäin kätevä tapa kulkea kyseisessä kaupungissa.

    1. Kiitos Annika! Taksi oli kyllä kaikkein helpoin vaihtoehto kaupungissa liikkumiseen ja mekin matkasimme metrolla lähinnä kokeilumielessä. Kokemus oli oikein positiivinen ja metro osoittautui hyvin toimivaksi ja siisteys oli iso plussa!

      Vielä jäi kaivelemaan kultaluokan testaus, sillä se ei ole paljon tavallista kalliimpi vaihtoehto, ehkäpä ensi kerralla sitten. 🙂

  4. Olipas hienon näköinen metroasema, olisin voinut kuvan perusteella luulla, että kyseessä on joku hotelli tai ostoskeskus. 🙂
    Varsin kattava postaus ja paljon sellaista tietoa, mitä en tiennyt, tosin en ole Arabiemiraateissa käynyt tai edes suunnitellut sinne meneväni lähiaikoina eli ehkä senkin vuoksi näissä tiedoissa aukkoja, koska ei ole ollut ajankohtaista itselle. 🙂
    Ja voi kuinka mukavilta kaikki taksin ym. hinnat kuulostaa…ehkä tämä ei olisi hullumpi mesta ollenkaan. 🙂

    1. Kiitos Virpi, mukava kuulla, että postauksesta löytyi uutta tietoa!

      Taksihinnat eivät olleet lainkaan hassummat ja niitä voi siinä mielessä huoleti käyttää ilman, että matkakassa tyhjenee kertareissulla. 🙂 Ja tosiaan, Burjumanin Khalid Bin Al Waleed -metroaseman yksityiskohdat tuovat ensimmäisenä mieleen ostoskeskuksen ja se on yksi Dubain näyttävimmistä asemista. Asemat olivat kautta linjan hyvin siistejä ja toimivia ja siitä mukavia, että mitään tyypillisiä metroasemien lieveilmioitä niissä ei ollut.

      Ei ole Dubai hassumpi mesta ollenkaan, kenties vielä jonain päivänä suuntaat niihin maisemiin? 😀

  5. Taas kerran todella kattava tietopaketti! Jos joskus tuonne suunnalle menen, tulen kyllä etsimään nämä postaukset ennen lähtöä! 🙂

    1. Kiitos Terhi! Ajattelin niputtaa keräämäni tiedot ja kokemukset myös muiden iloksi, toivottavasti tästä postauksesta on hyötyä Dubain ja Ras al Khaimahin matkaa suunnitteleville. 🙂

  6. Informatiivinen ja lukemisen arvoinen postaus, jos tuonne on menossa! Pinkkikattoiset taksit – hyvä tietää! 😀 Arabiemiraateissa siis vaikuttaa olevan autoilua varten rakennettu infrastruktuuri. Ikävää, jos ei edes pientä muutaman kilometrin matkaa käytännössä voi järkevästi kävellä… Törmäsin samaan New Delhissä – kartasta olin innoissani katsonut, että ostariin on hotellilta vaan kilometrin matka, mutta eihän siellä autobaanalla voinut sitten kävellä. Aiheuttaa suomalaisessa aina yhtä paljon kummastusta! 🙂

    1. Kiitos Reetta! UAEn infrastruktuuri on vielä toistaiseksi autoilua suosiva ja osansa tähän myös halvalla bensalla ja ilmastoidun auton mukavuudella; kehitystä parempaan suuntaan on ainakin Dubaissa jo havaittavissa, hyvä näin.
      Helppo uskoa, että New Delhissä oli sama tilanne, että lähikauppareissu kävellen on turhan hazardia. Etenkin Ras al Khaimahissa sai vetäistä leveiden teiden ylitykset hirven loikalla. 🙂

  7. Tässä oli kyllä todella kattava tietopaketti, samaa jo edelliset kommentoijat ovat todenneet! Toivottavasti Dubaihin ja Ras al Khaimahiniin matkaavat löytävät tämän tietopaketin!

    1. Kiitos Rami, toivottavasti tästä postauksesta on tosiaan muille matkaajille hyötyä!

  8. kiitos infopläjäyksestä ja myös varoituksesta taksien suhteen. Olen itse Lähi-idässä menettänyt uskoni ihmisyyteen ja viimeisetkin mielenterveyden jäänteeni ottaessani yhteen taksikuskien kanssa mistä älyttömimmistä asioista. On tosiaan tullut kantapään kautta opittua mm. sekin, että taksikuskilla ei välttämättä ole a) aavistustakaan, mihin pitäisi ajaa tai b) lukutaitoa…

    1. No voihan…Sinulle on sattunut kohdalle oikein taksikuskien ’helmet’!
      Tämä meidän kuski vailla laskutaitoa ei onneksi aloittanut vääntöä siitä, kuka on oikeassa ja asia saatiin setvittyä ilman kummoisempaa draamaa. Määränpäätkin oli hyvin Dubain kuskeilla hallussa, mutta muistissa on muilta reissuilta tapaukset, jolloin olisi voinut kysyä, tarvitseeko kuljettaja kenties opaskoiran? 😉

      Kiitos Erja kommentistasi ja parempaa onnea taksikuskien kanssa jatkossa!

  9. Tämäpä oli kattava! Dubaissa kokeilimme automaattimetroa, vaikka paikalliset (kaukaasialaiset) sitä kuulemma vähän halveksivatkin ja hyvinhän se toimi – ja oli tavallaan mielenkiintoinen – kunhan matka sattui osumaan sopivasti reitin varrelle.

    Ras al Khaimahissa – ja samana päivänä muissakin emiraateissa, mm. Ajmanissa ja Umm Al Kuwainissa kävimme vuokra-autolla (+kuljettajalla) pari vuotta sitten ja hintataso taisi olla tuossa linjassa.

    Taksin sijaan yritämme useimmiten käyttää Uber-takseja, paremmankin luokan Uber-taksi on halvempi kuin ne hotellitaksit, eli niistä varoittaminen on ihan paikallaan!

    1. Kiitos Pirkko! Luin jokin aika sitten, että metroa käytettiin alkuvuosina melko nihkeästi ja vielä vuonna 2012 oli osa asemista sen vuoksi suljettuna. Käyttö on nyt ilmeisesti kasvattanut suosiotaan ja täytyy kyllä sanoa, että tämä metro yllätti positiivisesti tomivuudellaan ja siisteydellään.

      Taksihinnoissa on tosiaan eroja, joskus melkoisestikin. Monesti ei tule ajatelleeksi, että hotellin tilatessa taksin voi kyseessä olla paljonkin kalliimpi kuljetus.

      Dubaissa ei ole suurta hintaeroa edullisimman tavallisen taksin ja Uber-taksin välillä, kalleimmat taisivat olla Airport ja Ladies taksifirmat.

  10. Ollaan (ehkä, kyllä, toivottvasti :D?? ) suuntaamassa ihan pikkuriikkiselle reissulle tässä kevään aikana ja UAE on eräs mahdollinen kohde listalla. Tämä menee kirjanmerkkeihin. Arvostan kyllä aina suunnattomasti, kun ihmiset jaksavat tehdä näin informatiivisia postauksia kun itsellä tuppaavat olemaan vähän sellasia tarinoita vaan 🙂

    1. Kiitos Kiia, mukava kuulla että postauksesta on hyötyä mahdollisesti tulevaa reissuanne ajatellen!
      Tykkäsimme UAEsta ja suunnitelmissa on jo seuraava reissu; suosittelen lämpimästi!
      Ja yhtälailla, blogeista on mukava lukea tarinoitakin ja fiilistellä niiden matkassa! 🙂

  11. Joo, ehkä pitäisi olla hyvät vakuutukset, ennen kuin lähtisin kurvailemaan Bentleyllä emiraattien liikenteeseen tai yhtään millään. Kyllä ne kauhukokemukset, jos niitä kaipaa, hommaa mieluiten jollain muulla tavalla.

    1. Bentleytä tai vastaavaa vuokratessa saa kyllä miettiä minkälainen on liikennevakuutus ja mitäs se kotivakuutuksen vastuuvakuutus korvasikaan ja millä summalla, jos tuohon liikenteeseen lähtee kurvailemaan. 🙂
      Meille tarjottiin ajoon myös Ferraria ja Lamborghinia, mutta edes aiemmin kilpaa ajanut mieheni ei tarttunut mahdollisuuteen. Radalle ehkä, mutta ei tuon liikenteen sekaan! 🙂
      Kiitos Stacy kommentistasi!

  12. Olipas hyvä tietopaketti Dubain liikenteestä, tällaiselle olisi ollut tarvetta muutama vuositakaperin kun tuolla vierailimme!
    Muistan edelleen elävästi, kuinka hyvässä kunnossa ja puhtaita metrot olivat – nyt selvisi syykin tälle 😀 Sakotuskulttuuri.
    -Titta / IKILOMALLA

    1. Kiitos Titta!
      Dubain metrot ja asemat ovat yllättävän siistejä, rapsu-uhka näköjään toimii hyvin. 🙂
      Pitäisiköhän samaa kokeilla meillä kotimaassa, niin penkit ei olisi niin tahmaisia ja rapaisia kuin ne pahimmillaan ovat?

  13. Me liikuttiin Dubaissa kaupungin sisällä metrolla, koska se osoittautui kaikista nopeimmaksi. Kerran otettiin taksi ja jumituttiin heti ruuhkaan. Taksilla taas huristeltiin Dubaista Abuun, ja edullistahana se oli.
    Selkeä ja kattava tietopaketti tämä sinne suuntaan eka kertaa matkustavalle!

    1. Kiitos Heidi!
      Ruuhka-aikaan oli ihan kiva karauttaa metrolla autojonojen ohi. Taksin kanssa olimme ilmeisesti otolliseen aikaan liikkeellä ja pääsimme kohtuullisen hyvin etenemään ilman valtaisia ruuhkia verrattuna esim. Pariisiin. Harmi, että Teillä sattui huonompi tuuri taksin ja ruuhkien suhteen. Taksimatka Dubai Abu Dhabi meillä jäi odottamaan seuraavaan kertaan, tosin hyytävä kokemus Ras al Khaimahista Dubaihin jäi vähän hillitsemään intoa sille reissulle. 🙂

  14. Kattava ja informatiivinen postaus jos on suuntaamassa tuonne päin 🙂

    1. Kiitos Tanja, toivottavasti tästä on hyötyä Dubaihin ja Ras al Khaimahiin matkaa suunnitteleville! 🙂

  15. Jenna / Journey Diary

    Kattava tietopaketti! On varmasti hyötyä heille, jotka tuolle suunnalle suunnittelevat reissua.

    1. Kiitos Jenna! Ajattelin koota keräämäni tiedot pakettiin muidenkin avuksi, toivottavasti siitä on hyötyä matkaa suunniitteleville. 🙂

  16. Minusta naisten taksit olivat jännä tuttavuus. Suomalainen ei ajattele sellaisille olevan tarvetta, mutta tuolla mahdollistavat naisten yksin liikkumisen, mikä tosi tärkeää. Olen itse ollut vain kaksi yötä, yhden meno- ja yhden paluulennolla Malesiasta, joten kulkeminen jäi taksimatkoihin kentältä ja takaisin. Jälimmäisellä ajeltiin ehkä tunnin verran katsomassa jotain, mitä siinä ajassa ehti, Palmia ja Burj Khalifaa, joka taisi silloin juuri olla valmistunut. Arabian nimimaan hinnaksi 40 senttiä bensasta on paljon! Ollaan tankattu puolta halvempaa mm. Qatarissa. 🙂

    1. No tosiaan, eipä sitä täällä tule ajatelleeksi, että naisille olisi omat taksit ja taitaisipa siinä tulla diskriminointi-asiatkin esteeksi, tästä antoi esimakua kohu lentokoneen ns. naisten wc:stä. 🙂
      Qatarin puolta halvempi bensan hinta onkin jo melkoinen tarjoushinta! 😀 Arabiemiraateissa polttoaineen hinnat ovat viime aikoina nousseet, sitä ennen oli kuulemma maksanut kolmisenkymmentä senttiä litralta. Melkein itku pääsee näillä Suomen hinnoilla omaa autoa tankatessa ja täällä päin kun ei ole julkisia millä liikkua niin oma auto on välttämätön paha.

  17. sarisaviranta

    Hei ihan super kiva postaus! Tämmöset on tosi hyödyllisiä ja Dubai on tällä hetkellä aikamoinen kuuma peruna, tuntuu että kaikki on siellä! Pian toivottavasti itsekin..

    1. Kiitoksia Sari! Dubaihin on tosiaan ollut melkoinen ryntäys viime aikoina, enpä olisi arvannut maalis-huhtikuussa matkaa varattaessani, että näin moni bloggaaja sinne loppuvuodesta matkaa!☺
      Toivottavasti Sinunkin UAE-matkasi toteutuu pian ?, suosittelen lämpimästi!

  18. Taas tuli varsinaisesti tarpeeseen tämä kun oma Dubainmatka kolkuttelee parin viikon päästä ovella.

    Tosi hyvin koostettu infopaketti!

    1. Kiitos Gia, toivottavasti tästä löytyi vinkkejä!

      Mahtavaa, että matkanne Dubaihin toteutui ja vielä näin nopeasti! Ihanaa matkaa Teille!

  19. Huikea infopaketti ja kaivan tämän sitten tarpeeseen, jos tuonnepäin suuntaan 🙂 Aika hulppeen oloinen tuo metro tuolla! Ja hihh, pinkit taksit naisille 😉

    1. Kiitos Sanna! Pinkkikattoiset Hello Kittyn kuvalla varustetut taksit olivat erityisesti 5-vuotiaan tyttäreni mieleen, siinäpä oli selittelemistä miksi ei voida koko perhe sellaisella matkata. 🙂

  20. Kattava ja hyödyllinen postaus Dubaihin matkaaville!

    1. Kiitos, toivottavasti tästä postauksesta löytyy niihin maisemiin matkaaville sopivia vinkkejä.

  21. Vähän hymyilytti tuo kultavaunu metrossa. 🙂 Ei sentään ollut kullalla päällystetty? 😀 Maksoiko paljon ekstraa tavalliseen kyytiin verrattuna?

    1. Kiitos Jenni! Prameasta nimestä huolimatta ei sentään ollut kullattu vaunu 😀 Se olisikin jo kokemus sinänsä!
      Toisaalta, enpä ihmettelisi, jos sekin idea vielä toteutettaisiin, löytyhään sieltä ehdalla kullalla päällystettyjä autojakin.

      Erona gold- ja silver luokkien välillä on se, että gold class luokan vaunu on metrojunan ensimmäisenä (ikään kuin veturin paikalla) ja sieltä on mukavat panoraamanäkymät ja istuimet ovat nahkaa, vaunussa on myös väljempää.

      Muistaakseni gold class -liput oli kaksi x tavallisen lipun hinta. Metron lippuhinnat vaihtelevat vyöhyketaksan lisäksi sen mukaan ostaako ennakkoon vai asemalta, lataako kortille useamman matkan tai ostaako yksittäisen lipun jne.

  22. Mexico Cityssä oli joitakin vuosia sitten kokeiluna pelkästään naisille tarkoitettuja bussivuoroja ja olisiko ollut metrovaunujakin. Ristiriitaisia tunteita moinen herättää, en sitten osaa sanoa miten meksikolaiset sittemmin noihin suhtautuivat ja ovatko vielä käytössä. Tuolla suunnalla asia on aika erilainen, joten ehkä pinkkikattoiset taksit sitten ovat tarpeen. Aika raivostuttava ajatus joka tapauksessa. 🙂

    1. Ai että Meksikossakin on ollut käytössä naisille omat bussivuorot, siitä en ollut aiemmin kuullutkaan.
      Dubaissa ns. tavalliseen metrovaunuun mennessä tuli mieleen naisten kokemukset Intian ruuhkabusseissa, mutta
      hyvin kohteliaita olivat miehet iästä riippumatta ja tarjosivat heti herrasmiesmäisesti istumapaikkaa.

      Näin skandina jaottelu naisten ja miesten kulkuvälineisiin tuntuu kyllä vieraalta,
      kyllä kaikilla pitäisi olla yhtäläinen oikeus matkustaa rauhassa haluamallaan tavalla.

      Kiitos Sari kommentistasi!

  23. Todella hyödyllinen postaus, kiitos tästä!

    1. Kiitos Minna! Kiva kuulla, että postauksesta oli hyötyä.
      Mukavaa alkanutta viikkoa Sinulle!

  24. Hei, iso kiitos tietopaketista ja muiden kommenteista.
    Vajaa viikko ja lennämme miniän kanssa viikoksi juuri Ras al Kah..sekä hotellimmekin on Hilton Ras Kah.. olipas jännä sattuma. Innolla odotamme ja jeeppi aavikkoajelukin jo tilattu.

    1. Kiitos Irmeli! Olipa kiva kuulla, että tästä tietopaketista oli hyötyä ja miten mahtavaa, että Teillä on tämä ilo vielä edessä ja jeeppi-safarikin jo odottamassa. Viihdyimme hyvin tässä hotellissa ja voisin lähteä sinne milloin vaan uudelleen.

      Kiitos kommentistasi ja Oikein mukavaa lomaa Teille!

  25. The Great Valuable information to us!

  26. I have travelled last year from airport to Dubai mall. There is a metro train which runs directly from airport to Burj Khalifa. I loved the journey and the city was incredibly beautiful

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *