Miten Fennian matkavakuutus korvasi peruuntuneen matkan?

Matkustamme ulkomaille useamman kerran vuodessa ja ilman vakuutusta emme matkaan lähde, kuten ei kenenkään muunkaan pitäisi tehdä. Matkavakuutuksen hinta on kovin pieni verrattuna siihen summaan, mitä jo yksi sairaalahoitoa vaativa sairastuminen tai tapaturma tulee maksamaan ulkomailla, puhumattakaan ambulanssilennosta Suomeen. Ja sitten on tilanteita, jossa äkillisen sairastumisen takia ei ylipäätään edes pääse lähtemään valmiiksi maksetulle matkalle.

Jatkuva matkavakuutus on paljon matkustavalle helppo ja vaivaton, kun vakuutusturvasta ei tarvitse joka matkalle erikseen huolehtia ja tämä tulee pitkässä juoksussa kustannuksiltaan edullisemmaksi kuin määräaikaiset vakuutukset. Matkustimme pitkään Master Card Goldin maksuttomana lisäetuna tulevan matkavakuutuksen turvin, mutta tämän ehdot muuttuivat parisen vuotta sitten niin, että matkavakuutus on voimassa vain silloin, kun matkan kuluista on maksettu 75 % kyseisellä luottokortilla. Valmismatkalle lähtiessä tämä ehto täyttyy helposti, mutta omatoimimatkaillessa, ja varsinkin vasta kohteessa majotukset yms. maksamalla, tulee euromäärien ja prosenttien kanssa oma lisäsäätämisensä, jotta ehto varmasti toteutuu.

Meillä on perheen omaisuus- ja henkilövakuutuksia sekä Ifissä että Fenniassa ja Master Card Goldin ehtojen muututtua pyysin molemmista vakuutusyhtiöistä samansisältöiset tarjoukset jatkuvasti voimassa olevasta matkavakuutuksesta muiden vakuutustemme yhteyteen ja lisäksi otin hinnat Pohjolasta ja Lähitapiolasta. Näistä vaihtoehdoista Fennia veti pisimmän korren edullisimmalla hinnallaan, jossa 2 aikuisen ja 2 lapsen perhematkavakuutuksen hinnaksi tulee vajaat 96 € vuodessa (v.2017). Vertailun vuoksi Fennian nettisivun laskuri antaa perheen viikon määräaikaisen matkavakuutuksen hinnaksi 66,28 € (8.6.2017) joten jo kahdella vuosittaisella ulkomaanmatkalla jatkuva matkavakuutus kannattaa.

Fennian matkavakuutus on voimassa ulkomaan lomamatkoilla enintään 3 kuukautta matkan alkamisesta ja maarajoituksia tässä ei ole, toki poislukien sotariskialueet. Vakuutus sisältää matkustaja- ja matkatavaravakuutuksen sekä matkustajan vastuu- ja oikeusturvavakuutukset. On hyvä huomioida, että matkavakuutus ei kata vuokratulle omaisuudelle, kuten esimerkiksi vuokra-autolle tapahtuneita vahinkoja, jota varten on fiksuinta ottaa erikseen kaiken kattava vakuutus autoa vuokrattaessa.

Perheessämme on onneksi ollut harvemmin käyttöä matkavakuutukselle ja tähän saakka matkavakuutusta on tarvittu lähinnä pienten matkalla sairastumisten hoito- ja lääkekuluihin sekä rikkoutuneen kameran korjaamiseen,  joiden korvaukset on haettu aiemmin käytössä olleista matkavakuutuksista.  Fennian matkavakuutus joutui ensimmäistä kertaa testiin kuukausi sitten – miten asiat etenivät?

Käytännön kokemus Fennian matkavakuutuksesta

Olin saanut puolta vuotta aiemmin mieheltäni syntymäpäivälahjaksi konserttiliput lempparibändini Depeche Moden keikalle Tukholmaan, jonne meidän oli tarkoitus lähteä kaksistaan tooodella pitkästä aikaa aikuisten lomalle. Lastenhoitaja oli järjestetty, lennot ostettuna, hotelli varattuna ja odottava fiilis katossa.

Mutta kuinkas ollakkaan, matkaa edeltävänä päivänä tunsin itseni puolikuntoiseksi ja yöllä sairaus sai sitten yliotteen. Niinpä istuin matkapäivänä lääkärin vastaanotolla sen sijaan, että olisin ollut lennolla kohti Tukholmaa.

Ei sitten huonompaan ajankohtaan voinut tämä sairastuminen tulla!

Hotellin olin onneksi varannut muutos- ja peruutuskelpoisena, joten sen ehdin perumaan kuluitta, mutta toisin oli lentojen kanssa, jotka olimme ostaneet halvimmalla mahdollisella lipputyypillä, jossa ei ollut minkään sortin muutosmahdollisuutta ja takaisinmaksua käyttämättömista lipuista. Ja sitten oli vielä konserttiliput, joissa rahaa kiinni noin 250 euroa.

Mutta onneksi matkavakuutus oli voimassa, eikä matkasta maksetut kulut menisi omaan piikkiin äkillisen sairastumisen takia. Pelkästään DMn keikan missaaminen otti jo ihan tarpeeksi pannuun.

miten itse korvausprosessi sitten eteni?
  • 5.5.2017 Teen korvaushakemuksen OmaFennian nettilomakkeella. Liitän mukaan lääkärintodistuksen äkillisestä sairastumisesta sekä tositteet lento- ja konserttilippujen kustannuksista. Saamme tekstiviestivahvistuksen vahinkoilmoituksen vastaanottamisesta.
  • 12.5.2017 On kulunut viikko korvaushakemuksesta ja Fennian puolelta ei ole kuulunut mitään. Laitan viestiä OmaFennian nettisivun kautta ja tiedustelen korvauskäsittelyn tilaa, koska aiemmista omaisuusvahingoista korvauspäätös on tullut nopeasti.
  • 18.5.2017 Korvaushakemuksesta on kulunut 13 päivää ja yhteydenotostani verkkosivun kautta 6 päivää. Emme ole saaneet vastausta OmaFennian kautta tehtyyn tiedusteluun korvauskäsittelyn tilasta, eikä edelleenkään mitään yhteydenottoa, päätöstä tai korvausta Fennialta. OmaFenniassa tekemääni korvaushakemusta ja sieltä lähettämääni viestiä ei löydy sivun omista tiedoista. Lähetän sähköpostia viimeisintä omaisuusvahinkoamme hienosti hoitaneelle henkilölle, ja kysyn josko hän voisi varmistaa, ovatkohan hakemuksemme ja viestimme saapuneet perille, ja jos niin milloin voimme odottaa korvauspäätöstä? Saan häneltä vastauksen seuraavana päivänä, ja hänkään ei ole löytänyt verkkokansioista hakemustamme tai viestiämme. Hän kehottaa meitä olemaan yhteydessä puhelimitse henkilövahinkopuolellen, jonne hän tarjoutuu myös välittämään soittopyynnön.
  • 19.5.2017 Kaksi viikkoa on kulunut matkan peruuntumisesta ja saan postissa laskun lääkärinpalkkiosta. Maksan sen samantien ja teen jatkohakemuksen lisäkuluista OmaFennian kautta. Soitamme henkilövahinkopuolelle ja tiedustelemme käsittelyn tilaa. Nyt korvaushakemuksemme ja viestimme löytyvät ja saamme pahoittelut ruuhkautuneen käsittelyn vuoksi. Asiaamme luvataan kiirehtiä ja jäämme odottamaan pikaista päätöstä.
  • 26.5.2017 On kulunut kolme viikkoa korvaushakemuksesta. Edelleenkään ei yhteydenottoa Fenniasta eikä korvausta matkavakutuksesta. Olemme uudelleen puhelimitse yhteydessä Fenniaan, jossa jälleen pahoitellaan viivettä ja luvataan kiirehtiä asiaamme. Kerromme, että tämä luvattiin tehdä jo viikko sitten, eikä mitään ole tapahtunut ja heitämme ilmaan kysymyksen, mikä olisi tilanne, jos olisimme nyt sairastuneena ulkomailla ja tarvitsisimme pikaisen päätöksen suuremmille hoitokuluille? Todellakin toivon, että vastaukset tulisivat siinä tilanteessa huomattavasti ripeämpään. Jäämme jälleen odottamaan asian etenemistä.
  • 30.5.2017 Toinen kiirehtimispyyntö henkilöpuolelle tuottaa viimein tulosta ja korvaus saapuu tilille täysimääräisenä hakemuksemme mukaan, hyvä niin. Korvauspäätöstä ei löydy OmaFenniasta eikä meihin ole edelleenkään oltu yhteydessä.
  • 2.6.2017 Saamme postitse korvauspäätöksen. Asia loppuunkäsitelty kolmen viikon käsittelyajalla.
SUMMA SUMMARUM

Korvaushakemuksen käsittelyaika oli 25 päivää, mikä on mielestäni kohtuuttoman paljon, etenkin tapauksessa, jossa ei ole mitään epäselvyyttä korvattavuudesta, kaikki korvaukseen vaadittavat asiakirjat on toimitettu vakuutusyhtiöön ja hakemus täytetty asianmukaisesti.

OmaFennian toimivuus ja ajantasaisuus vaatii kehittämistä, samoin kuin yhteydenpidossa asiakkaaseen on toivomisen varaa. Tässä tapauksessa otimme itse yhteyttä Fenniaan neljä kertaa korvauhakemuksen jälkeen: kaksi kertaa puhelimitse ja kaksi kertaa viesteillä, joista OmaFennian kautta lähetettyyn en koskaan saanut vastausta. Fennian taholta meihin ei otettu kertaakaan yhteyttä korvauskäsittelyn aikana, vaikka olimme useamman kerran tiedustelleet käsittelyn edistymistä. Tuntuma siitä, että asiamme on nyt otettu kunnolla hoidettavaksi, jäi puuttumaan

Kieltämättä tämän perusteella mietityttää se, mikä olisi tilanne, jos sairastuisin äkillisesti matkalla ja meidän pitäisi pikaisesti saada varmuus siitä, miten ja missä lääkärinhoito korvataan? Kaiken toivon mukaan tämä tapahtuisi huomattavasti nopeammin, koska sairaalan letkuissa maatessa pahoittelut eivät hirveästi lohduta, vaan tarvitaan pikaisia päätöksiä ja informaatiota.

Tässä tapauksessa kyseessä ei onneksi kuitenkaan ollut henkeä uhkaava tilanne ulkomailla, vaan peruuntunut matka, joka tottakai pitkään odotettuna sekin harmitti pitkän korvauskäsittelyajan lisäksi. Positiivista oli kuitenkin se, että korvaus peruuntuneen matkan lento- ja konserttilipuista sekä lääkärikulut maksettiin täysin hakemuksemme mukaan.

Korvaussumma 619,98 euroa olisi ollut pitkä raha valuttaa kankkulan kaivoon, joten onneksi oli matkavakuutus, joka maksoi nyt itsensä takaisin mennen tullen. Hieman hitaasti, mutta kuitenkin. Siksi matkavakuutus.

Minkälaisia kokemuksia Sinulla on matkavakuutuksista ja minkälainen korvauksen käsittelyaika on mielestäsi kohtuullinen?

 

 

 

Elämää ja Matkoja | matkablogi - travel blog

Elämää ja Matkoja blogissa matkataan kauniisiin maisemiin, majoitutaan mukavasti, risteillään maailman merillä sekä tutustutaan paikalliseen kulttuuriin herkuttelua unohtamatta.

Elämää ja Matkoja blogi tarjoaa faktaa ja fiilistelyä näiltä elämän matkoilta, sekä aina tarpeellisia käytännön vinkkejä.

Tervetuloa mukaan matkaan!
– Mia –

Recommended Articles

14 Comments

  1. No jaa. Meinaatko että jättäisit itsesi hoitamatta ulkomailla jos et saisi vakuutusyhtiöltä tietoa korvaako vai eikö korvaa? Kyllä itse ainakin tein omat päätökseni ilman vakuutusyhtiötä kun sairastuin Thaimaassa jouluna. Raha on vain rahaa, terveys ennen kaikkea.

    Itse olen saanut nyt 2000 euroa pohjolasta kuluina takaisin. Vääntöä on vielä lentolipuista, joissa on kiinni noin 500€. Käsittelyaika oli rapiat 2kk kun asia käytettiin useammalla päätöksen tekijällä. Olisihan tuosta muutaman centin saanut sijoitettuna, jos raha siis olisi ollut omalla tilillä heti. Toisaalta ei vakuutus voi toimia kassana, joten ei 25 päivää ole paha.

    1. Sinun tapauksessasi käsittelyaika piteni luonnollisesti sairauden luonteen takia, koska kyseessä ei ollut selkeä matkasairaus, jolloin korvausharkinnassa vierähtää helpostikin sen pari kuukautta, hyvä että ylipäätään sait korvauksia.

      Omalla kohdallani tapaus oli täysin selvä kaikin puolin, jolloin 25 päivän käsittelyaika on kohtuuttoman pitkä, erityisesti kun on kokemusta jopa samana päivänä tulleista korvauspäätöksistä.

      Iloista Puolan matkan jatkoa!

  2. Annemaria/Samppanjaa muovimukista

    Mulla on ollut Fenniassa 30 vuotta jatkuvasti voimassa oleva matkavakuutus. Ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Koskaan ei ole ollut ongelmia korvausten kanssa, ei matkalla tai matkan jälkeen. En vaihtas 🙂 Paljon matkailevalle ehdoton kumppani.

    1. Kiva kuulla tyytyväisiä kokemuksia todella pitkän asiakassuhteen ajalta! Miten pitkät Fennian matkavakuutuksen käsittelyajat ovat Sinulla yleensä olleet ja oletko saanut korvauspäätöksen jo matkakohteessa matkasairauden osalta? Mietin lähinnä sitä, olikohan nyt kyseessä tilapäinen ruuhka vai ovatko käsittelyajat henkilöpuolella yleensä näissä raameissa? Fennian omaisuusvahinkojen korvauksista meillä on myös hyviä kokemuksia ja ne olemme saaneet todella nopeasti. Toisessa vakuutusyhtiössämme olevista henkilövakuutuksista olemme saaneet päätöksen parhaimmillaan samana päivänä.

      Mukavaa alkanutta viikkoa Sinulle!

  3. Matkavakuutus on hyvä olla jos matkustaa kerran tai pari vuodessa ja erityisesti kaukomaille, joissa voi olla hyttysiä tauteineen sun muuta. Kuitenkin jos joutuu esim. liikenneonnettomuuteen ja kuolee, ei sitä matkavakuutus voi enää pelastaa. Kelan sairasvakuutuskortti kelpaa yleensä EU maissa, joten siksi matkavakuutus kannattaa ottaa erityisesti kaukomaille, joihin Kelakortti ei kelpaa. Hoidon tulisi olla vastaavan hintaista kuin paikallisille myös Kelakortilla. Toisaalta kyllä esim. Saksassakin kysytään heti myös turisteilta paikallista sairasvakuutusta eikä oteta huomioon mitään muuta, minä en saanut edes silmätippoja Bavariassa kun sitä paikallista sairasvakuutuskorttia ei ollut. Mutta matkailija voi onneksi myös valikoida kohteet joissa jatkossa käy, siksi kannattaakin joskus miettiä missä hoito on tarpeeksi laadukasta ja missä ei. Tietysti se on tyhmää jos joku menee vaikka kuukaudeksi Aasiaan ilman mitään vakuutuksia, järjen tulisi sanoa miten toimitaan varmuuden vuoksi. Tietty veriryhmäkin voi olla pois joistain tietyistä maista, kerran luin sellaisestakin tapauksesta. Yllättäviä tilanteita voi tulla koska vain vastaan niin kotimaassa kuin ulkomailla

    1. Ilman matkavakuutusta ei kannata ulkomaille matkustaa, koska tosipaikan tullen se maksaa itsensä takaisin mennen tullen.

      Perheelläämme on ollut jo vuosia varalla mukana myös Eurooppalainen sairaanhoitokortti, jolla kuten totesit, on oikeutettu EU ja Eta-maissa sekä Sveitsissä välttämättömään sairaanhoitoon samoin kustannuksin, kuin kohdemaan kansalaiset. Se on kuitenkin hyvä muistaa, että Eurooppalaisen sairaanhoitokortin korvauslaajuus ei ole sama kuin matkavakuutuksessa, koska se ei sisällä matkatavara- sekä matkustajan oikeusturva- ja vastuuvakuutuksia ja jos matkustaja menehtyy matkalla esim. liikenneonnettomuudessa, on ruumiin kuljettaminen kotimaahan kallista, ja matkavakuutus korvaa nämä kustannukset.

      Suosittelen vahvasti voimassaolevaa matkavakuutusta jokaiselle ulkomaanmatkalle, oli se sitten tuttuun Eurooppaan tai kaukomaille. Sen päivähinnan säästää helposti muissa kuluissa! ?

  4. Mitenköhän muuten matkavakuutus olisi korvannut tämmöistä tapausta? kun tuli tässä koettua Itävallassa tämmöinen tapaus: varasin hotellin jonka piti olla edullinen ketjuhotelli, kävi kuitenkin niin että työntekijä laskutti salaa kortilta kaksi kertaa tuplahinnat. Jälkeenpäin tietysti huomasin. Koko ketju ei aio/halua ottaa asiasta vastuuta, vaikka kyseessä suuri ketju johon kuuluu runsaasti tiettyjä ketjuhotelleja. Omistajat/investoijat ovat kuitenkin aivan eri kuin ketjun perustajat ja siksi tekevät rikoksia. Kaiken lisäksi samat respan työntekijät olivat ottaneet varauksia pois, eli ilmeisesti keplottelevat verojen kanssa. On vaikea todistaa rahahuijausta, kun muuttavat varauksia järjestelmässään. Hieman mietitty että olisikohan matkavakuutus tätä korvannut, kun hotellin työntekijät toimivat väärin ja muuttavat varauksia

    1. Tämä kuulostaa sellaiselta tapaukselta, josta pitäisi olla välittömästi yhteydessä omaan pankkiin/luottokorttiyhtiöön, jota kautta aiheettomat veloitukset voidaan peruuttaa ja tarvittaessa tehdä rikosilmoitus välittömästi paikalliselle poliisille.

      Näin yleisellä tasolla ilkivallan tai varkauden takia vakuutuskorvausta haettaessa, pitää olla rikosilmoitus tehtynä, niin kotimaan omaisuus-kuin matkavahingoissa.

      Toivottavasti olit heti yhteydessä omaan pankiin/luottokorttiyhtiöön havaittuasi liikaveloituksen?

  5. Olipa pitkä käsittelyaika. Onneksi kaikki sujui kuitenkin lopulta hyvin.
    Mukavaa viikkoa sinulle!

    1. Tässä tapauksessa käsittelyaika tuntui kyllä varsin pitkältä, kun ei ollut useita asiakirjoja läpikäytävänä ja muutenkin oli ns. selvä tapaus. Lisäksi hakemuksen perillesaapuminen rupesi pian mietityttämään, kun hakemusta ei tällä kertaa löytynyt OmaFenniasta lähetyksen jälkeen ja Fennian omaisuusvahingoista on yleensä melko nopeasti päätös. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin ja ilman matkavakuutusta harmi peruuntuneesta matkasta olisi ollut vielä suurempi, kun pitkä raha olisi mennyt harakoille – hyvä näin, vaikka kesti hieman odotettua pidempään!

      Aurinkoista viikkoa Sinulle Outi!

  6. Omalla kohdalla myös useampi satanen saatavia Pohjolasta/Eurooppalaisesta. Veikkaan, että isompia summia pantataan tarkoituksella syystä tai toisesta. Ei käsittely voi kestää yksinkertaisissa asioissa kuukautta… Ehkä olemassa oleva pääoma halutaan pitää itsellä niin kauan kuin mahdollista. Jostain luin, että vakuutusyhtiön tulisi maksaa korkoa, mikäli korvauspäätös viipyy yli kuukauden. Pienen korvauksen sain muutama vuosi sitten ja se tuli muutamassa päivässä.

    1. Totta, yksinkertaisten ja vähän selvitettäviä tositteita sisältävän korvaushakemuksen käsittelyaika ei saisi venyä yli kuukauteen, jos kaikki tarvittavat tiedot on toimitettu hakemuksen yhteydessä. Käsittelyajoissa tuntuu olevan suuria eroja saman vakuutusyhtiön eri vakuutustyypeissä, esim. Fenniassa on kotivakuutuksen esinevahingot käsitelty jopa muutamassa tunnissa, mutta toisten asioiden perään joutuu soittamaan/viestittelemään useammankin kerran. Samaa olen huomannut myös muissa käyttämissämme vakuutusyhtiöissä.

      Tuo oli hyvä vinkki, että yhtiö olisi velvollinen maksamaan korkoa yli kuukauden käsittelyajoista! Täytyy pitää tämä tieto mielessä tulevan varalle.
      Toivottavasti saat oman vakuutusasiasi pian etenemään ja asianmukaisen korvauksen vahinkotapahtumasta.

      Kiitos kommentistasi ja aurinkoista viikonloppua Sinulle!

  7. Minullakin on huono kokemus Fenniasta. Meidän piti lähteä reissuun, mutta tapaturman vuoksi jouduin perumaan matkan. Minulla on OP/Pohjolassa matkavakuutus, ja sieltä hain takaisin summan, jota matkanjärjestäjä ei hyvittänyt. Tein ilmoituksen netin kautta. Mukaan ei tarvinnut todistuksia tai tositteita, mutta ilmoituksen jättämisen yhteydessä sanottiin, että ne pitää säilyttää. Korvattava summa oli n. 880 €, ja se tuli tilille alle viikossa. Samaan tapaturmaan liittyen hain korvauksia Fenniasta, josta työnantajani on ottanut kaikille työntekijöille vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen. Ensimmäisestä ilmoituksesta noin 3 viikon jälkeen tuli lisätietoselvitys, jossa pyydettiin samoja tietoja, jotka olin antanut tehdessäni ilmoituksen puhelimitse. Olen tehnyt kustannusselvityksiä sitä mukaa, kun niitä on tullut. Tänään meni viimeinen. Ensimmäisesti on 3 viikkoa aikaa, eikä rahoja näy. Kokonaisuudessaan korvattava summa on jossain 600-700 euroa. Minusta tällainen käsittelyaika ei ole hyväksyttävää, kun minunkin tapaukseni on selvä. Näillä kokemuksilla en ottaisi omaa vakuutusta Fenniasta, mutta Pohjolaa voin suositella.

    1. Ai pahus, että Teillä on asian käsittely venynyt noin pitkäksi ja että samoja tietoja on jouduttu toimittamaan useampaan otteeseen – todella turhauttavaa!
      Aiheeton korvauskäsittelyn viivästyminen jättää kyllä huonon kuvan yhtiöstä, varsinkin jos korvaussumma ei ole järin suuri eikä vahinkotapahtumassa ole epäselvyyksiä.

      Meillä on tuon jutussa mainitun matkan peruuntumisen jälkeen tullut kaksi Fennian matkavakuutuksesta korvattavaa vahinkotapahtumaa ja näiden hoito on sujunut jouhevammin. Rikkoutunut kamera korvattiin asiallisesti ja korvauskäsittely meni nopeasti, mutta matkan keskeytymisen kulujen korvaus jäi vähän närästämään. Meillä menetys ei ollut suuri, mutta jos hankittavaksi olisi tullut vielä uudet lentoliput, olisi tappio ollut huolestuttavan suuri. Linkkaan tähän kirjoituksen, jossa kerron noista kahdesta tapauksesta: https://www.rantapallo.fi/elamaajamatkoja/2019/04/11/kokemuksia-fennian-matkavakuutuksesta/

      Fenniassa tuntuu olevan kyllä paljon vaihtelua siinä, miten nopeasti asiat käsitellään ja miten korvataan. Kotivakuutuksen tapahtumat on yleensä käsitelty nopeasti ja korvattu asiallisesti, mutta matkavakuutusasioiden käsittely on sitten nihkeämpää. Mukava kuulla kokemuksia Pohjolan vakuutuksen toimivuudesta ja myös tieto ei niin hyvin sujuneista tapahtumista on tärkeää, kun lukijat miettivät mistä ottaa matkavakuutus. Toivottavasti saatte vakuutusasian Fennian kanssa järjestymään pian parhain päin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *