MSC Fantasia – Risteily Tuhannen ja yhden yön maisemissa, osa 2

Yhteistyössä MSC Cruises & Soile Tours & Elämää ja Matkoja matkablogi 

Löydettyäni risteilyn mielenkiintoisella reitillä meille täydellisesti sopivan italialaisen varustamon kyydissä, tuntuivat palaset loksahtavan paikalleen ja itse varausprosessi SoileToursin kanssa meni todella vaivattomasti yhteistyön merkeissä.

Nyt oli aika lähteä ensimmäiselle risteilylle, josta oli haaveiltu vuosia!

MSC Cruisesista,  Fantastica-luokan hytistä, risteilyn varaamisesta SoileToursilta sekä risteilyreitistä voit lukea ensimmäisestä osasta tästä.

MSC Fantasia Photo © Elämää ja Matkoja

Matkatavarat ja sisäänkirjautuminen risteilylle

Lauantainen alkupäivä oli vierähtänyt Ibn Battuta Mall teemaostoskekusta ihmetellessä, ja siinä sivussa vähän shoppaillessakin, kunnes neljän tienoilla oli aika lähteä kohti Dubain Port Rashid satamaa. Olimme jättäneet laukut hotelliin säilytykseen ostoskeskusreissun ajaksi ja lähdimme nyt katsomaan, josko löytäisimme isommalla tavaratilalla varustetun taksin, jotta pääsisimme yhdellä ajolla satamaan asti.

Tutkimusmatkailijan inspiroimasta, idän eksotiikkaa henkivästä teemaostoskeskuksesta voit lukea tästä.

Ibn Battuta Mall Dubai 4 Photo © Elämää ja Matkoja

Risteilylippuihin sisäänkirjaantumisen ajaksi oli merkitty klo 13, mutta tämä tuntui liian aikaiselta ja olin ennakkoon varmistanut SoileToursilta, voimmeko kirjaantua myöhemminkin. Tämä ei ollut ongelma, kunhan kirjaantuisimme ilta yhdeltätoista lähtevälle risteilylle viimeistään 1 ½ tuntia ennen lähtöä, jotta laukut ehtivät mukaan.

Ibn Battuta Mallin luona takseja oli pitkät rivit odottamassa, mutta isommat näistä sanoivat ajavansa vain Abu Dhabiin. Pienen neuvottelun jälkeen saimme kuitenkin kyydin järjestymään ja lähdimme kohti Marinan hotellia, josta koukkasimme tavarat kyytiin ja matka jatkui kohti satamaa.

Ennen risteilyä majoituimme Dubai Marinan uudempaan, ns. waterfronf osaan. Photo © Elämää ja Matkoja
Ennen risteilyä majoituimme Dubai Marinan uudempaan, ns. waterfronf osaan. Photo © Elämää ja Matkoja

Satamaan saavuttiin vartioidun portin kautta, jossa piti selvittää minne olimme menossa ennen kuin uksi aukeni. Satamaterminaalin ulkopuolella oli MSC Cruisesin henkilökuntaa toivottamassa tervetulleeksi ja vastaanottamassa isommat laukkumme siirrettäväksi laivaan turvatarkastuksen kautta.

Risteilylippujen yhteydessä olimme saaneet laukkuihin tunnistenauhat nimineen ja hyttinumeroineen, jotka olimme kiinnittäneet kuljetukseen jätettäviin laukkuihin jo hotellilla. Risteilylipussa kerrotaan myös mitä matkatavaroissa ei saa olla mukana, kuten mm. silitysrauta, hiusten suoristusrauta, terävät esineet (sakset, puukot tms.), ilotulitteet, aseet, alkoholi, osittain syödyt / avatut elintarvikepakkaukset / kotitekoiset ruuat jne. Sen sijaan teollisesti tuotettuja avaamattomia ruokapakkauksia saa ottaa mukaan, joten esim. vauvanruuat eivät teetä ongelmaa.

Vinkki: Ota mukaan matkaan kirkasta pakkausteippiä laukkujen tunnistenauhojen kiinnitykseen. Pakkausteippi on muutenkin loistava matkalaukun vakiovaruste, jolla pelastaa niin puoliksi hajonneet tavarat kuin tuliaisten pakkauskriisit yhdessä kuplamuovin kanssa – eivätkä nämä varusteet paljoa laukussa paina!

333 metriä pitkää laivaa ei saanut mahtumaan kuvaan kulkuluvallisella alueella Dubain Port Rashid satamassa kuvatessa. Photo © Elämää ja Matkoja
333 metriä pitkää laivaa ei saanut kokonaan mahtumaan kuvaan, vaikka livahdin vaivihkaa hieman aidan ulkopuolellekin 🙂 . Photo © Elämää ja Matkoja

Henkilökunnalle kuljetukseen luovutetut matkatavarat toimitetaan hytin ovelle muutaman tunnin kuluessa laivalle saapumisesta, joten kannattaa pakata käsimatkatavaroihin varusteet, joita arvelet tarvitsevasi ensimmäisinä tunteina laivalla, kuten vaihtovaatteet ja uima-asu, käyttökosmetiikkaa siistiytymiseen, aurinkovoiteet, mahdolliset lääkkeet jne. Kuljeta käsimatkatavaroissa myös helposti särkyvät esineet, elekroniikka sekä arvoesineet.

Ilman isompia matkalaukkuja laivaan nousu menee sujuvasti ja sisäänkirjaantumista tiskillä jouduttaa mukavasti ennakkoon netissä tehty henkilötietojen täyttö, jonka pääset tekemään tästä risteilyn varausnumerolla.

Italialaisuus näkyy laivan sisustuksessa. Photo © Elämää ja Matkoja

Olin varautunut aivan hirvittävään jonottamiseen satamassa, kun kokemukset Itämeren laivaan nousuista ovat mitä ovat, mutta eikä mitä! Saimme kävellä Port Rashidin satamassa suoraan chek in -tiskille, jossa meidän tarvitsi vain esittää lippujen mukana saapuneet valmiiksi täytetyt laivaannousukortit (Embarkation form) sekä passit. Noin 5-10 minuutissa olimme valmiita siirtymään laivaan turvatarkastuksen kautta ja täysin ilman mitään jonotusta – 10 pistettä vaivattomasta ja nopeasta laivaan noususta!

Vinkki: Web Check in on suositeltavaa tehdä hyvissä ajoin ennen matkaa, jolloin saatte matkaseurueen risteilylippujen mukana valmiiksit täytetyt laivaannousukortit, Embarkation form. Ole huolellinen tietoja täyttäessäsi!

Nimen kirjoitusasun tulee olla täsmälleen sama kuin passin tietosivulla alaosan tunnistekentän kansainvälisessä muodossa oleva, esimerkiksi Hämäläinen – > Haemaelaeinen. Tarvitset esitietoihin myös passinumerosi, jonka tulee olla sama kuin check in -tiskillä esittämässäsi passissa; tämä on hyvä huomioida, jos olet hankkimassa uutta passia juuri ennen risteilyä. Jos asut Suomessa kaksikielisellä alueella, ole tarkkana siinä, kummalla kielellä passissasi on sen myöntäneen poliisilaitoksen sekä syntymakuntasi nimi.

Tarkista kohdemaiden mahdolliset viisumivaatimukset hyvissä ajoin ennen risteilyä. Ajantasaiset viisumitietot saat Suomen Ulkoasiainministeriön nettisivuilta kohdasta matkustaminen ja maat tästä. Tälle matkareitille Suomen kansalaisen ei tarvinnut hakea ennakkoon viisumeja

MSC Fantasia Cruise consultant point Photo © Elämää ja Matkoja

Laivaan saavuttaessa vastassa oli jälleen runsaasti henkilökuntaa toivottamassa tervetulleeksi ja taas oli aika kaivaa esille passit. Tällä kertaa ne otettiin laivalla talteen ja kerrottiin, että saamme ne takaisin risteilyn lopussa. Tästä menettelystä tietämättömänä kavahdin ajatusta passittomuudesta matkan aikana, mutta syy passien talteenottoon selvisi sitten myöhemmin. Risteilysatamissa nimittäin hoidetaan varustamon toimesta tarvittavat passien leimaamiset pikaviisumeineen ja me saimme kirmata maihinnousukortteinemme jonottamatta suoraan maihin. Helppoa eikö totta? Sen kun vaan olisi tuossa laivaannoustessa tiennyt, niin ei olisi tarvinnut ottaa kierroksia passittomuudesta.

Passien luovutuksen jälkeen annettiin vielä lapsille tunnisterannekkeet ja otettiin kaikista valokuvat, ei suinkaan matkamuistoksi, vaan liitettäväksi risteilykortin, cruise card, tietoihin tunnistautumista varten. Ja ah, niin päivän hikistymisen jälkeistä hehkeää kuvaa en olisi kyllä kotiin muistoksi halunnutkaan. 😀

Sen ihan kunnollisen valokuvan muistoksi matkasta voi käydä otattamassa risteilyn aikana, sillä laivalla on useampi kuvaaja paikalla iskuistamassa risteilyn hetkiä!

MSC Fantasia Daily program Photo © Elämää ja Matkoja

Cruise Card – avaimesi, passisi ja lompakkosi

Hytissä meitä odotti päivän risteilyohjelma ja ne tärkeimmät eli henkilökohtaiset risteilykortit, Cruise Cardit, jotka toimisivat matkan aikana niin hyttiavaimena, maksukorttina kuin passin korvaavana tunnistautumisvälineenä laivalta / laivalle noustessa. Cruise Card on tarpeen myös päivän kohdesatamassa, sillä se on kulkulupasi porteista ulos / sisään yhdessä maihinnousukorttien kanssa, jotka ovat samalla myös viisumisi.

Cruise Card piti vielä virittää käyttöön ja se onnistui helposti laivan Cruise Card Activitation point automaatilla, jollaisia löytyy MSC Fantasialla 5. ja 6. kansilta. Automaatilla tarvitset maksukortin, jolla voit tehdä vaadittavan katevarauksen laivalla tehtäviä ostoksia ja palvelumaksuja varten ja voit liittää samalle luottokortille useamman cruise cardin. Vaihtoehtoisesti voit tehdä käteistalletuksen laivan vastaanottoon. Lisätietoja saat infolehtisellä saapuessasi laivaan.

MSC Fantasia San Marco 2 Photo © Elämää ja Matkoja

Vinkki: Varmista, että luottokortillasi on riittävästi vapaata limiittiä katevarausta varten, tällä risteilyllä varaus tehtiin 250 eurolle. Muistathan myös tarkistaa ennen matkaa luottokortillasi mahdollisesti olevat käyttöaluerajoitukset, jotta voit käyttää korttia matkakohteessasi. Nimimerkillä ”Eurooppa-rajoituksella Dubaissa vm. 2015.”

Risteilyllä käteistä ei liikutella missään muodossa (mahdollisen käteistalletuksen lisäksi) ja kaikki maksut tehdään risteilykortilla; niin baarissa, myymälöissä kuin retkiä varattaessa. Risteilyn lopuksi hyttiin toimitetaan yhteenveto laivalla tehdyistä ostoksista sekä palvelumaksuista ja summa veloitetaan maksukortiltasi (credit/debit) tai maksetaan käteisellä. Jos loppulaskussa on huomautettavaa, voit käydä korjauttamassa sen laivan reception / guest service tiskillä.

Hyväksytyt maksukortit ovat Visa, Master Card, American Express, Diners, Discover ja Jcb.

MSC Fantasia interior Photo © Elämää ja Matkoja

Emergency DRILL – pelastautumisharjoitus

Hytin vaatekaapista löytyy pelastusliivit yli 32 kiloisille ja perheen pienimmille hyttiemäntä toimittaa erikseen lasten pelastusliivit. Ennen risteilyn lähtöä pidetään pelastautumisharjoitus, emergency drill, johon osallistuminen on pakollista. Harjoituksen ajankohta ilmoitetaan hyttiin toimitetussa infolehtisessä ja risteilykorttiin on merkittynä oma kokoontumisasema, jonne harjoituksessa mennään pelastusliivien kera, reitti on hyvä katsoa hytin oven kartasta ennakkoon. Läsnäolo harjoituksessa vahvistetaan cruise cardin viivakoodia henkilökunnan lukijalaitteelle vilauttamalla.

Harjoitukseen lähdettäessä tulee hälytyksen merkkiääni ja harjoituksessa kerrotaan miten toimia esim. palotilanteessa sekä eri äänimerkkien merkitykset. Harjoituksessa puetaan pelastusliivit päälle, myös vauvoille, ja kerrotaan niiden ominaisuuksista sekä käytöstä. Harjoitus kestää noin varttitunnin ja sinne osallistuminen on pakollista kansainvälisten säännösten mukaisesti. Poisjäänti on sallittua vain sairaustapauksessa, jolloin uuteen harjoitukseen on osallistuttava heti voinnin sen salliessa.

MSC Fantasia Manhattan Bar 2 Photo © Elämää ja Matkoja
Yhtenä iltana risteilyn pukeutumisteemana oli valkoinen.
Suggested dress tonight – Miten pukeutua?

Risteilylle pukeutuminen puhuttaa usein ja moni on kysynyt sitä, pitääkö mukana olla erityisen hienot ja kalliit vaatteet? Nyt tulee helpottava uutinen: ei tarvitse, sillä risteilymatkustajat ovat ihan tavallisia ihmisiä ja pukeutumista näkyi laidasta laitaan.

Risteilylipulla kerrotaan tulevan risteilyn pukeutumisteemoista ja hyttiin toimitettavasta ohjelmalehtisestä selviää mikä milloinkin on vuorossa. Matkamme aikana pukukoodeina olivat niin rento casual  neljänä iltana, juhlavampi gala kahtena iltana ja yhden illan teemana valkoinen.

Pukeutumisesta ei kuitenkaan halutessaan tarvitse ottaa paineita ja normaalilla siistillä pukeutumisella pärjää pitkälle. Gaalailtoina saat pukeutua parhaimpiisi ja ottaa täyden ilon irti glamourhengestä Swarovski-kristallein katetuilla portailla astellen, ja jos taas gaalailtana tuntuu siltä, ettet jaksa tai halua loisteliaasti pukeutua, voit aivan hyvin mennä buffaan syömään perussiisteissä illallisvaatteissa, joten itselle sopiva vaihtoehto löytyy kummassakin tapauksessa.

Hyvä yleisvaatetus risteilyllä on smart casual ja sitä voi täydentää risteilyn teeman mukaisilla asuilla ja matkan kohteisiin soveltuvalla vaatetuksella. Tämän reitin kohteissa paikallinen pukeutuminen (olkapäät ja polvet peitettynä) on hyvä huomioida. Maksimekko oli päiväkäytössä moneen tilanteeseen sopiva ja vastaavasti miehellä clamdiggers-shortsit (yli polven) yhdistettynä esim. pike-paitaan. Päiväaikaan laivalla oli käytössä aivan tavallista vaatetusta, ihan niin kuin missä tahansa helteisessä lomakohteessa.

MSC Fantasia L'Africana Photo © Elämää ja Matkoja

Risteilyn hintaan kuuluvat ateriat

Risteilyn hintaan kuuluu ateriat Buffet L´Africana & Zanzibarissa sekä Red Velvet ravintolassa ja voit vapaasti valita kummassa näistä haluat aterioida, ihan niin monta kertaa päivässä kuin haluat. Lisäksi Fantastica-hyttiluokan hintaan kuuluu veloitukseton aamiaisen toimitus hyttiin, jos haluat aloittaa päivän leppoisasti omalla parvekkeella. Aamiainen tilataan ruksailemalla toivotut aamiaistuotteet hytissä olevaan tilauslomakkeeseen, jätetään lappu ovenkahvaan ennen klo 02 ja aamiainen toimitetaan hyttiin toivomanasi ajankohtana.

Buffet L'Africana & Zanzibarissa on ruokaa tarjolla 20 tuntia vuorokaudessa. Photo © Elämää ja Matkoja
Buffet L’Africana & Zanzibar tarjoaa ruokaa 20 tuntia vuorokaudessa.

Buffet L’Africana & Zanzibarissa ruokaa on tarjolla 20 tuntia vuorokaudessa: kolme eri tyyppistä aamiaista klo 6-11.30 välillä, buffelounas klo 12-17, pizzeria klo 12-24, Take away / hamburger paradise klo 12-17, afternoon snacks klo 16.30-17.30, make your own sandwich klo 16-19, buffetillallinen klo 19-22 ja make your own sandwich klo 22.30-02.

Buffet L´Africana & Zanzibar, tuttavallisemmin Santsibaari, pelastikin monelta nälkäkiukulta mm. kun saavuttiin päivän kierrokselta nälkäisinä kuin sudet, eikä tarvinnut odotella illalliselle saakka. Samaten sieltä oli helppo hakea pikkupurtavaa allasalueen terassille ja tätä varten kannattaa varata matkaan jotain sopivaa vaatetta uima-asun päälle laitettavaksi, koska uimapuvussa tai pyyhkeessä ei luonnollisestikaan ole sopivaa ravintolaan mennä.

MSC Fantasian buffessa jokaisella tarjoilutiskillä henkilökunta hulehti moitteettomasti siisteydestä. Photo © Elämää ja Matkoja
MSC Fantasian buffen jokaisella tarjoilutiskillä henkilökunta huolehti moitteettomasti siisteydestä.

Buffessa on runsaasti valinnanvaraa niin kala-, kana-, liha- kuin kasvisruuista aina etnisiin makuihin, joiden mausteiset aromit nousivat omiksi suosikeiksi. MSC Cruises on tunnettu myös pizzoistaan, joita kutsutaan parhaaksi merellä, ja näitä oli tarjolla 12 tuntia vuorokaudessa 4-5 täytevaihtoehtoa.

Runsaan ruokatarjoilun lisäksi buffessa on tarjolla kahvia, teetä ja vettä ympäri vuorokauden, jotka kuuluvat risteilyn hintaan ilman juomapakettiakin.

MSC Fantasialla jokaisella buffen tarjoilutiskillä oli paikalla henkilökuntaa huolehtimassa siisteydestä ja tarjoiltavat olivat tuoreita, koska ruuan kierto on hyvin nopeaa. MSC Cruisesille on myönnetty ISO 22000 Food safety management -laatusertifikaatti.

MSC Cruisesin pizzaa kutsutaan merten parhaaksi ja MSC Fantasialla 12 tuntia tarjoiltava pizza teki vauhdilla kauppansa! Photo © Elämää ja Matkoja
MSC Cruisesin pizzaa kutsutaan merten parhaaksi ja MSC Fantasialla pizza teki vauhdilla kauppansa!

Red Velvet ravintolassa ruokaillaan buffeta fiinimmin ja siellä tarjoillaan aamiainen (klo 7-9), lounas (klo 12-14) sekä illallinen valittuna kattausaikana (klo 18.30 tai 21.15). Menut on nähtävillä ravintolan ulkopuolella ja voit käydä ennakkoon makustelemassa, jos mietit syödäkö buffassa vai Red Velvetissä.

Me emme sinne saakka aamiaiselle ehtineet ja lounasaikaan olimme yleensä maissa päivän kohteessa seikkailemassa, mutta illallisella Red Velvetissä sen sijaan kävimme.

Ateriat Red Velvet ravintolassa kuuluvat risteilyn hintaan. Photo © Elämää ja Matkoja
Ateriat Red Velvet ravintolassa kuuluvat risteilyn hintaan.

 

Red Velvet ravintolan illallinen on fine dining -tyyppinen, ja illan menun vaihtoehdoista saat vapaasti valita mieleisesi kokoonpanon kolmen ruokalajin illalliselle. Lapsille on oma menu, kolme ruokalajia sekin, mutta alku- ja pääruuat yksistään ovat jo sen verran runsaat, että jompi kumpi näistäkin riittää. Jäkiruokaa taitaa harvempi junioireista ohittaa.

Risteilyn hintaan kuuluvien ravintoloiden lisäksi voi halutessaan käydä lisämaksullisissa ravintoloissa, kuten vaikkapa La Cantina Toscanassa MSC Fantasialla, mutta hyvästä yrityksestä huolimatta, emme viikon aikana näitä ehtineet testaamaan.

Tässä esimerkki Red Velvet ravintolan illallisesta:

Alkupaloiksi Shrimp with Emirates flavours. Photo © Elämää ja Matkoja
Alkupaloiksi Shrimp with Emirates flavours. Photo © Elämää ja Matkoja
Pääruuaksi päivän kala-annos: Fish stew essaouira style
Pääruuaksi päivän kala-annos: Fish stew essaouira style
Jälkiruuaksi makea couscous rusinoiden, kuivattujen hedelmien sekä pähkinöiden kera. Photo © Elämää ja Matkoja
Jälkiruuaksi makea couscous rusinoiden, kuivattujen hedelmien sekä pähkinöiden kera. Photo © Elämää ja Matkoja

Ja mitäpä olisi risteily italialaisella laivalla ilman herkullista italialaista jäätelöä, gelatoa, josta makuvaihtoehtoja riitti – nam!

P.S.dieettiläisille varoituksen sana – tätä herkkua saa juomapaketin ostamalla syödä ihan niin paljon kuin napa vetää! 🙂

Tässä vain osa herkullisen italialaisen jäätelön makuvaihtoehdoista - slurps! Photo © Elämää ja Matkoja
Tässä vain osa herkullisista gelato makuvaihtoehdoista – slurps! Photo © Elämää ja Matkoja
Allegrissimo juomapaketti – kannattaako?

Puntaroimme pitkään ennen matkaan lähtöä ottaako juomapakettia vai ei, ja jos, niin minkälainen kannattasi? Olin kuullut, että laivalta yksittäin ostettuna juomat tulisivat yllättävän kalliiksi, eikä pohdinnan pohjaksi löytynyt juomien yksikköhintoja oikein mistään. Ajatus jokaisen jäätelön, ruokajuoman, vesipullon ja viinilasillisen laskemisesta lomalla ei tuntunut erityisen houkuttelevalta, saati loppulaskulla metrinen kassakuitti ja yllätyssumma viikon iloista, joten juomapaketti ennakkoon ostettuna tuntui oikealta vaihtoehdolta.

Päädyimme varaamaan vaivattomaksi ja hinta-laatusuhteeltaan hyväksi kehutun Allegrissimo-juomapaketin, johon sisältyy runsaasti vaihtoehtoja niin alkoholittomista kuin alkoholillisista juomista sekä ne herkulliset italialaiset jäätelöt. Tästä edullisempi vaihtoehto olisi ollut ruokajuomat sisältävä paketti, mutta se jäi pois jo yksinkertaisesti siitä syystä, että yksistään vettä kulutamme vuorokauden aikana runsaasti, ja aterioilta olisi tuskin kehdannut poistua melkoisen vesipuolloarsenaalin kanssa. Kalliimpi vaihtoehto vuorostaan sisältää enemmän ’merkkijuomia’, mutta tätä vaihtohtoa emme kokeneet tarpeelliseksi.

MSC Fantasia Manhattan bar Photo © Elämää ja Matkoja

Allegrissimo osoittatui huolettomaksi vaihtoehdoksi ja sen sisältämät vaihtoehdot riittivät meille mainiosti. Ja mikä parasta, lasku oli kuitattu jo ennen matkaan lähtöä ja säästimme lisäksi laivalla ostettujen juomien lisäksi tulevan 15 % palvelumaksun.

Allegrissimo-juomapaketin hinta tammikuun 2017 viikon risteilylle ennakkoon ostettuna 182 €/aikuinen ja 84 €/lapsi, juomapaketeista ja niiden sisällöstä lisätietoa MSCn sivuilta tästä. Kesästä 2017 lähtien Allegrissimo juomapaketin uusi nimi on All-Inclusive restaurant & bar drink package.

Juomapakettien kannattavuus tuntuu mietityttävän monia risteilyä harkitsevia ja olen saanut juomapakettiin liittyen paljon kysymyksiä risteilymme jälkeen. Tätä varten keräsinkin matkan aikana hintatietoja pohdinnan pohjaksi, kannattaako Teidän ottaa paketti vai ei?

Tässä hintaesimerkkejä juomista, jotka sisältyvät Allegrissimo-juomapakettiin:

Alkoholittomat juomat

  • Vesi 1 l 2,60 €
  • Kivennäisvesi 1 l 2,60 €
  • Lämmin kaakao 2,50 €
  • Espresso 1,40 €
  • Royal Lemon, 0,33 l tölkki 2,80 €
  • Pepsi, 0,33 l tölkki 2,80 €
  • Italialainen omena- / päärynä- / appelsiini- / persikkamehu, pullo 0,2 l 2,80 €
  • Dirty Banana (alkoholiton) 4,20 €

Alkoholijuomat

  • Merlot punaviini, lasillinen 5 € 
  • Kuohuviini extra dry, lasillinen 5 €
  • Aperol Spritz 6,25 €
  • Caffe corretto (espresso+brandy) 3,90 €
  • Mojito 6,80 €
  • Heineken olut, 40 cl 4,90 €
  • Metaxa brandy 5,50 € 
  • Vecchia Romagna brandy 5,30 €
  • Vodka 5 €  (drinkkiin käytettäessä tämä hinta + mikserin hinta)
  • Long Island ice tea 6,75 €
  • Pina Colada 6,75 €
  • Strawberry Daiquiri 6,75 €

Jos et tullut ostaneeksi juomapakettia ennen risteilyä, on se mahdollista hankkia vielä risteilyn aikana, jolloin hintaan lisätään 15 % palvelumaksu.

MSC Fantasia drink at Dubai port Photo © Elämää ja Matkoja

Miten risteilyllä saa ajan kulumaan?

Risteilyä suunnitellessa kävi mielessä, mitäs jos rupeaa tylsistyttämään viikko laivalla ja onko siellä tarpeeksi tekemistä? Eniten mietitytti meripäivä, mutta aivan suotta näitä mietin. Laivalla ei käynyt kertaakaan aika pitkäksi ja loppujen lopuksi emme edes ehtineet läheskään kaikkea testaamaan, kun olimme risteilysatamissa pitkillä päiväkierroksilla.

Retket kohdesatamissa

Ennen risteilyä sekä risteilyllä voi varata retkiä päivän kohdesatamaan ja myynnissä olevistä retkistä saat parhaiten tietoa joko matkatoimistostasi tai risteilyllä retkitoimistosta, excurssion office, joka sijaitsee MSC Fantasialla kannella 6.

Me olimme jokaisessa risteilysatamassa liikkeellä omatoimisesti, esimerkiksi Masqatissa sataman portilla oli runsaasti takseja tarjoamassa 1, 2 tai 3 tunnin kiertoajeluja, jollaisella mekin kiersimme kohteessa. Maksu onnistui arabiemiraattien dirhameilla ja taksat löytyvät taksipysäkin hinnastosta. Masqatissa hinta oli 100 AED / tunti, joka oli huomattavan edullinen verrattuna esim. Hop on Hop off bussilla kiertelyyn. Tästä kerron enemmän Masqatin postauksessa.

MSC Fantasia pool area Photo © Elämää ja Matkoja

Leppoisia hetkiä altaalla tai liikunnan iloa

Meripäivä meni leppoisasti altailla päivää viettäen, ja valinnan varaa näissäkin on mukavasti kolmella allasalueella, joista yksi on varattu Yacht club asiakkaille. Yksi allasalueista, I Tropici, on varustettu avattavalla katolla, joka voidaan sulkea tarvittaessa huonolla säällä. Tästä alueesta pidin itse eniten, koska se oli rauhallisempi kuin aurinkokannen alue.

Valitettavasti hotelleista tuttua aurinkotuolien varaamista pyyhkeillä ilmenee myös risteilyllä. Liikuntarajoitteisille on vuorostaan hienosti valmiiksi varattuna omat aurinkotuolit aurinkokannen lavan vieressä, jonne pääsee esteettömästi kulkemaan.

MSC Fantasian katettu allasalue I Tropici Photo © Elämää ja Matkoja
MSC Fantasian katettu allasalue I Tropici Photo © Elämää ja Matkoja

Uima-altaiden syvyys on 1,9 m ja allasalueilla ei ole erillistä lastenallasta, mikä on hyvä huomioida vasta uimaan opettelevan lapsen kanssa. Taaperoikäisille löytyy katettu polskutteluallas lasten kerhotilojen yhteydessä sekä allasalueiden altaiden reunamilta muutaman kymmenen sentin syvyinen polskuttelualue.

Isommille lapsille (yli 8 v) ja lapsenmielisille on tarjolla myös iso vesiliukumäki.

MSC Fantasia lastenallas

MSC Fantasia vesiliukumäki Photo © Elämää ja Matkoja

Porealtaita on kaiken kaikkiaan 13 ja isona plussana moniin hotelleihin verrattuna on se, että altaat ovat käytettävissä aina ilta kymmeneen.

MSC Fantasia pool area at night time Photo © Elämää ja Matkoja

Ravintoloiden antimia pääsee sulattelemaan myös urheilun merkeissä, mm. juoksuradalla, pelikentällä, ohjatulla liikuntatunnilla tai vaikkapa pingisturnauksessa.

Miten olisi aamulenkki vaihtuvissa maisemissa? Photo © Elämää ja Matkoja
Miten olisi aamulenkki vaihtuvissa maisemissa…
...tai pallopeli kentällä... Photo © Elämää ja Matkoja
…tai pallopeli kentällä…
...tai ohjattu liikuntatuokio ennen päivällistä? Photo © Elämää ja Matkoja
…tai ohjattu liikuntatuokio ennen päivällistä? Photo © Elämää ja Matkoja

Ostoksia, hemmottelua ja viihdettä

MSC Fantasialla on MSC Aurea spa, jossa käydä hemmottelemassa itseään vaikkapa kasvohoidossa, turkkilaisessa saunassa tai kuumakivi-hieronnassa. Kampaajalla voi käydä niin hiustenleikkuussa kuin loihtimassa juhlakampauksen gaalaillaksi. Ja ikääntymisen merkkienkin pois loihtiminen onnistuu risteilyllä paitsi rentoutuen myös botuliini- ja hyaluroni-hoidoissa, jos siltä tuntuu.

MSC Fantasia shopping Photo © Elämää ja Matkoja

Pientä extraa risteilyyn löytyy myös liikkeiden laadukkaasta tarjonnasta kuten vaatteita, koruja, laukkuja, aurinkolaseja ja kelloja tunnetuilta tuotemerkeiltä mm. Tag Heur, Bulgari, Montblanc, Armani Jeans, Guess, Ralph Lauren, Furla, Gucci, Lacoste, Ferrari, Majorica, Swarovski. Ja mikä parasta… sekä spa-hoidoista että ostoksista on houkuttelevia tarjouksia risteilyn aikana… ja kyllä sieltä muuten tarttui mukaan vähän yhtä ja toista 😀

Lasten ostoskeitaista löytyy niin leluja kuin makeisia ja laivalta voi ostaa myös tuliasikonjakkinsa, jotka näin suomalaisittain näyttivät hyvin edullisilta.

Laivalla on sekä lääkärin vastaanotto että pieni apteekki, josta löytyy mm. vatsa-, matkapahoinvointi ja flunssalääkkeitä. Itse onnistuin matkalla saamaan majesteetillisen flunssan, johon onneksi löytyi avuksi mm. Strepsilsiä kurkkukipuun.

MSC Fantasia candy shop Photo © Elämää ja Matkoja

Viihdeohjelmaa on joka ilta kaikenikäisille; niin perhediskoa, tanssia kuin loistavia esityksiä Teatro L’Avanguardiassa. Pelimerkkejä pääsee liikuttelemaan Casino delle Palmessa, jossa Paradise Lotossa voittona huikeat 140 000 € sekä Mega-bingossa, jossa voittona 25 000 €!

Ohjelmaa ja toimintaa laivalla on niin valtavasti, että aika ei takuulla tule pitkäksi ja näistä voisi kirjoittaa loputtomiin!

Mutta kaksi ohjelmanumeroista oli kuitenkin ylitse muiden – tunteikas sail away Andrea Bocellin ja Sarah Brightmanin Time to say goodbyen soidessa sekä ne unohtumattomat aurinkonlaskut, jotka olivat saaneet palaamaan Tuhannen ja yhden yön tarinoiden maisemiin!

Nämä auringonlaskut eivät Photoshoppausta kaipaa! Photo © Elämää ja Matkoja
Nämä auringonlaskut eivät Photoshoppausta kaipaa! Photo © Elämää ja Matkoja

10 päivää, 4 maata, 5 kaupunkia. 13 000 kilometriä ja roppakaupallinen unohtumattomia kokemuksia – siitä oli meidän ensimmäinen risteilylomamme tehty!

Videolla tuokio risteilyn viimeisen sailawayn tunnelmista – Time to say good bye Doha!

Suosittelen lämpimästi risteilyä ihan-oikealla-risteilijällä, sillä sen mukavampaa tapaa nähdä monta kohdetta yhdellä matkalla ei löydy – tämä ei takuulla jäänyt viimeiseksi risteilyksemme MSC Cruisesin kyydissä!

Kysy ihmeessä, jos innostut suunnittelemaan samantyyppistä reissua ja oman haaveidesi risteilyn varaat helposti hyvän palvelun SoileToursilta!

MSC Fantasia risteilyalukseen voit tutustua lähemmin tästä!

Risteily toteutettu tammikuussa 2017 yhteistyössä SoileToursin ja MSC Cruisesin kanssa, jotka tarjosivat osan matkastamme. Näkemykset ja suositukset tuttuun tapaan blogin kirjoittajan omia.

Lämmin kiitos hyvästä yhteistyöstä antoisalla risteilymatkallamme!

 

 

 

Recommended Articles

69 Comments

  1. Kelluva viiden tähden hotelli, aivan upea. Kätevä tuo juomapaketti. Varmasti tuli säästöä kun sen aikaisemmin osti.
    Ihanaa tulevaa viikonloppua <3

    1. Oli kyllä oikein viihtyisä kelluva hotelli ja niin mukava tapa siirtyä maisemasta toiseen! ? Nyt ymmärrän erittäin hyvin, miksi niin moni on palavasti ihastunut risteilemiseen! ? ?

      Juomapaketti ennakkoon ostettuna oli niin huoleton, kun tiesi valmiiksi loppusumman, ja sen mitä tuossa laskeskelin, tulee päiväsumma pian katettua ihan normaalikulutuksella ruokajuomien, veden ja lukuisten pressojen kera. ☕??

      Kiitos Outi kommentistasi ja ihanaa viikonloppua! ? Alkaa päivät olla jo mukavasti pidempiä ja aurinkoakin näkyvissä, kevättä kohti mennään! ?

  2. Sieltäpä tuli kattava postaus!

    Nuo jonot laivalle mentäessä on muuten yleensä heti alkutunneista, sillä ihmiset haluavat laivalle mahdollisimman aikaisin mm. syömään. Jollain varustamoilla ajat on porrastettu mukavasti, mutta ihmiset nyt ovat ihmisiä, joten osa saattaa silti tulla heti kun vain on mahdollista.

    Tuo passi-juttu oli jännä, liekö johtunut risteilyalueesta? Tuskin sentään passeja viedään muilla reiteillä tai jos viedään, niin ihmettelen. Passeista kun voi aina ottaa kopion. Cruise Cardkin tuntuu melkoisen hankalalle itsepalvelulle MSC:llä, sillä ainakin RCCL sekä NCL antavat valmiit kortit kouraan jo satamassa. Luottokortin katevaraus: Ei ymmärrä ja harjoitukseen mukaan otettavat pelastusliivit: Ei ymmärrä. Niissä lienee vilkkuvalot, jotka lähtevät helposti irti. Se pelastusliivien liikuttelumäärä on kuitenkin sen verran valtava, että mieluummin pitäisin ne paikoillaan tietyissä tiloissa pelastusasemien lähellä, jossa ne säilyisivät ehjänä. Muutaman irronneen pelastusliivin vilkkuvalon nääs olen hytin kaapeissa nähnyt.

    Pieni hälytys ja epäilys minulle aina syntyy yhteistyöpostauksissa ja toivoisinkin rehellistä vastausta minua askarruttaneisiin kysymyksiin, joihin ei postauksessa löytynyt tietoa.

    Pääruokaravintolan ruoka. Millainen laatu/maku?

    Asiakaspalvelun laatu? Olen lukenut ja kuullut (matkailualan ammattilaisiltakin), että asiakaspalvelu on MSC:llä epätasaista. Millaisena koitte sen matkallanne?

    Anteeksi kun kyselen näin tiukkana, mutta olen iskenyt silmäni komeaan laivaan nimeltä MSC Meraviglia (pohdintoja asiasta viimeisimmässä postauksessani, jonka kirjoitin eilen mutta kaivoin siihen kuvat tänään 🙂 ) Tavalliseen hyttiin minua ei kyllä saisi siellä, mutta pelottaa tuo Yacht Clubkin. Huoh, tätä prinsessan elämää.

    Kiitoksia etukäteen ja jep, ne auringonlaskut merellä on niin ihania!

    1. Moikka Kthetraveller ja kiitos kysymyksistäsi, pahoittelen että pääsen päivän kiireiltä vastaamaan vasta nyt!

      Tähän alkuun muutama sananen blogin yhteistyökuvioihin liittyen, joka onkin ihan paikallaan, koska tästä on ollut viime aikoina paljon puhetta, blogipiireissäkin. On ymmärrettävää, että yhteistyöpostauksen sisältö herättää kysymyksiä, koska tapoja toteuttaa näitä on yhtä monta kuin tekijöitäkin.

      Itse olen ottanut sen linjan, että kerron testattavasta tuotteesta tai palvelusta objektiivisesti, riippumatta siitä onko kyseessä täysin omakustanteinen vai yhteistyö. Postauksessa tuon esiin sekä hyvät puolet että epäkohdat, joiden pohjalta jokainen voi muodostaa oman mielipiteen ja tehdä ostopäätöksen omien odotuksien mukaan. Mielestäni epärehellisyys yhteistöissä(kään) ei palvele ketään osapuolista ja siksi suosittelen vain sellaista, josta aidosti pidän. Jotain kertonee se, että olen kieltäytynyt mm. viikon matkasta, koska en kyseistä kohdetta olisi rehellisesti voinut suositella enkä olisi sinne myöskään omalla rahalla matkustanut. Lisäksi olen sitoutunut Ping Ethics koodistoon eikä blogi sisällä piilomainontaa tai ennalta sovittua sisältöä. Toteutut yhteistyöt ovat olleet antoisia ja mahdollistaneet uusien elämyksien testaamisen sekä niiden esittelyn myös lukijoille, ja näistä mahdollisuuksista olen kiitollinen yhteistyökumppaneille.

      Mutta itse asiaan ja risteilyyn! 🙂

      MSC Cruises on ISO-sertifioitu monen toiminnon osalta, yhtenä näistä turvallisuus pelastusharjoituksineen, ja seftikaatin vaatimukset asettavat vähimmäisvaatimukset toiminnalle, jolloin myös pelastusharjoituksessa toimitaan sen mukaan. Pelastusliivien vilkkuvalot olivat vahvasti kiinnitetyt, ja onhan tämä myös tositilannetta ajatellen yksi laatuvaatimus. Mikäli nämä ovat irtoilevaa mallia, on syytä uusia varusteet laadukkaampiin.

      Passien luovuttaminen varustamolle on reittikohtaista, ja tällä reitillä vaaditaan maahantuloleimaukset (viisumi), jolloin passikopio ei ole tarkoitukseen pätevä matkustusasiakirja, kuten ei olisi lentokentälläkään. Myös Royal Caribbean menettelee samoin tällä reitillä.

      Cruise Cardit olivat odottamassa hytissä ja näiden käyttöönotto automaatilla oli varsin vaivatonta. Tämä menettely joudutti uloskirjautumista sekä loppulaskun käsittelyä ja katevaraus on palvelumaksuja ajatellen sopivan suuruinen, RCCL:llä nämä toki kuitataan matkan hinnassa. Mikäli loppulaskulla ei ollut huomautettavaa, oli kaikki ostokset tällä cruise cardin käyttöönotolla kuitattu, kun maksutapana credit/debit kortti, ja koimme tämän helpoksi tavaksi.

      MSC:n palvelusta olin lukenut ennakkoon paljon kommentteja ja moitteita näkyi olevan pääsääntöisesti amerikkalaisilta ja briteiltä, lähinnä kielitaitoon liittyen, toki niin pitkään kun palvelun toteuttajina ovat ihmiset, on myös tasovaihtelua. Ainut moitteen sana ynseästä palvelusta tulee ovimikolle, joka tarkisti cruise cardit mennen tullen. Sen sijaan erityisen hyvää palvelua saimme MSC Fantasialla pääravintolassa pöytämme ’omalta’ sekä lähipöytien vastuuhenkilöiltä, jotka huolehtivat hyvin asiakkaista ja heillä oli myös aikaa jutella, oli mm. mukava kuulla heidän kokemuksistaan Skandinavian reitiltä, josta he olivat aivan myytyjä. 🙂 Baarien henkilökunta oppi hyvin pian henkilökohtaiset mieltymykset ja melkeinpä oli jo tilaus valmiina odottamassa tiskiä lähestyttäessä. Se mitä ei listalta löytynyt, toteutettiin. Kaupoissa oltiin palvelualttiita ja lisäksi hyttiemäntämme oli aivan ihastuttava hoitaen tehtävänsä moitteettomasti sekä juuri toivotulla tavalla huomaamattomasti ilman häiriöitä. Satamassa kaikki toiminnot sujuivat moitteettomasti, niin tulopäivänä kuin päivän risteilykohteissa.

      Ruoka pääravintolassa oli teknisesti oikein toteutettua, mutta tajunnan räjäyttävää fiilistä ei tullut, tosin siihen meidän kohdalla vaaditaan jo paljon. Kokonaisuutena ruokatarjonta oli perushyvää, niin buffassa kuin Red Velvetissä. La Cantina Toscana olisi ollut varmastikin eniten meidän juttu, mutta sinne emme tosiaan valitettavasti ehtineet.

      MSC Yacht Clubin ja Meraviglian testaaminen houkuttelee täälläkin, ja tämä ensimmäinen kokemus osoitti sen, että parvekehytti on vähimmäisvaatimus, tosin muutama lisäneliö ei olisi hassumpi juttu. Meraviglialta löytyisikin mukavia hyttivaihtoehtoja, mutta tuleva reitti on tällä hetkellä kohteisiin, joissa olemme jo kaikissä käyneet, joten täytyy katsoa lähteäkö tällä aluksella tai sitten Miamista joulukuussa starttaavalla Seasidella. Se on varmaa, että risteilyjä tulee lisää!

      Toivottavasti tästä oli jotain apua seuraavan matkanne pohdintaan ja rentouttavaa viikonloppua Sinulle!

      1. Kthetraveller

        Hahhah, tulipa kattava vastaus. Kiitti! Olen tosiaan ihan hätää kärsimässä tässä, sillä totuus on se, että olen pikkuisen kyllästynyt siihen samaan kaavaan. Yhdeksän risteilyä Karibianristeilijöillä alkaa tuntua, sillä meininki on kuitenkin aina sama. Hytti (vähintään se parveke), ohjelmisto, ruokailut ja piipahdukset eri satamissa. Alkaa tuntua Ruotsinristeilyille nuo reissut, valitettavasti. Siksi haluaisin jotain spessumpaa seuraavalle reissulle ja kävinkin jo katselemassa Risteilykeskuksen sivuilta hintoja Yacht Clubin reissuille. Kyllä siinä vaan tuli pyöriteltyä silmiä, kun koko perhe pääsisi Yacht Clubin sviittiin yli kolmella tonnilla. Siihen ei NCL:n The Haven pysty ja useampi muu varustamo huutaa jo pelkistä parvekehyteistä perheille yli kolmea tonnia.

        1. No tosiaan, kyllä se hohto vähitellen katoaa, jos useampi reissu menee samaa kaavaa noudatellen, joten vaihtelu virkistää!
          MSC:n hinnat ovat todella edulliset kilpailijoihin verrattuna ja olen tullut siihen käsitykseen, etteivät MSC:n, RCCL:n ja NCL:n risteilyt sisällöltään ja laadultaan niin paljoa eroa toisistaan, että hintaero selittyisi sillä. MSC:n etuna on lisäksi uusi/uudehko laivasto. Tälle meidän reitille RCCL olisi ollut perheelle parvekehytissä useamman tonnin kalliimpi, ja vielä vanhemmalla laivalla suppeammalla reitillä, joten ei epäröity hetkeäkään kumpi valita. RCCL:n hinnat tietty sisältävät sen palvelumaksun, joka MSC:llä maksetaan erikseen, mutta jos MSC:n risteilyllä ei ole tyytyväinen saamaansa palveluun, saa sen napsaista loppulaskulta pois.

          MSC:n Yacht Club vaikuttaa kyllä houkuttelevalta, ja niin kuin sanoit, verrattuna kilpailijan vastaavaan, on hinta varsin edullinen. Mielenkiinnolla odottelen kokemuksia ja vertailua varustamojen kesken, jos päädytte testaamaan Yacht Clubin! Vinkiksi myös se, että käy kurkkaamassa joulukuussa 2017 Miamin reitille käyttöön otettavan MSC Seasiden sviitit – oli muuten muutama oikein mukava vaihtoehto! 🙂

          Mukavaa alkanutta viikkoa!

  3. Mahtava kooste, kiitos! Tosi pajon hyviä vinkkejä ja tietoa käytänteistä. Tämän, ja kommenteissa olevan vastauksesi jälkeen lähden erityisen innolla omalle risteilylle. Minua kans mietitytti se seacard-aktivointi laivalla, mutta perustelit sen tosi hyvin.

    Noista juomista ja juomapaketeista: olen ymmärtänyt, että listahintoihin tulee ravintolasta/baarista tilatessa lisäksi 15% juomaraha myös alkoholittomiin tuotteisiin? Me taidetaan kuitenkin kääntyä juomakuponkien puoleen. Siinä ”aikuisten” juomat 81e/18 juomaa ja alkoholittomat 45e/18 juomaa. Ne voi sitten jakaa porukalla. Olen kuullut huhua, että kesä-17 risteilyihin tulisi 12 juomakuponkia per matkustaja, mutta pitää vielä varmistaa Risteilykeskukselta, että pitääkö se paikkansa meidän huhtikuun risteilyn osalta.

    Joka tapauksessa kiva kuulla, että olitte noin tyytyväisiä MSC:en!

    1. Kiitos Kati, ja kiva kuulla, että tästä löytyi vinkkejä! Innolla odottelen Teidän reissun postauksia ja on todella kiva kuulla mitä tykkäätte & nähdä matkakuumetta nostattavia kuvia reitiltä! Meillä tämä reissu kyllä sytytti risteilykuumeen, joka on niin loistotapa nähdä paljon yhdellä reissulla!

      Cruise Cardin käyttöönotto oli tosiaan muutamassa minuutissa hoidettu ja uloskirjautuminen meni sen ansiosta todella näppärästi.
      15 % palvelumaksu tulee laivalla ostettaessa kaikkiin juomahintoihin lisäksi, myös alkoholittomiin, eli ennakkoon ostamalla säästää mukavasti näissäkin. Nuo juomakupongit kuulostavat oikein hyvältä vaihtoehdolta, ja ainahan sitä saa halutessaan päivitettyä pakettiin vielä laivallakin, jos siltä tuntuu. Kerro ihmeessä Teidän risteilyn jälkeen, miten juomakupongit toimivat käytännössä, niin saadaan hyvää pohjaa tuleviin suunnitelmiin – on tässä parhaillaankin MSCn sivut auki uusien matkahaaveiden kera! 😀

      Kesälle 2017 näyttää olevan ainakin Välimeren risteilyille menossa kampanja, jossa juomapaketti tulee kaupan päälle, kannattaa tosiaan varmistaa, josko se olisi voimassa teidänkin risteilylle!

      Kiitos Kati kommentistasi ja ihanaa risteilymatkan odotusta – täällä ollaan kuulolla Teidän reissun tunnelmista!

  4. Pitkä risteily on niiiin minun lasteni unelma, heille kun väli Suomesta Ruotsiinkin on jo luksusta! Meiltä täältä Barcelonasta olisi helppo hypätä Välimeren risteilylle, mutta se ei ehkä itseä niin kiinnosta, tai paremmin sanottuna, ei ole vielä mennyt muiden lomasuunnitelmien edelle. Hauska olisi silti kokeilla! Karibian risteily ja joku muu kyllä kiinnostaisi, mutta vielä on kokeilematta 🙂

    1. No tosiaan, Teillä olisi aivan superhelppoa lähteä risteilemään Barcelonasta, ja reittivaihtoehtojakin löytyy useampia! Karibian reiteistä meilläkin tämä risteilyajatus sai kipinän, mutta pitkä lento jarrutteli lähtöä. Nyt kun natsasi todella mielenkiintoinen reitti ja sopivan pituinen lento, niin se oli sitten siinä, eikä takuulla jää viimeiseksi risteilyksi! 😀

      Meillä lapset viihtyivät todella hyvin laivalla, ja oli se meille aikuisillekin ihan täyttä lomaa arjen pyörityksestä. Käykää ilman muuta kokeilemassa risteilyä jollain kiinnostavalla reitillä, suosittelen lämpimästi!

      Kiitos Ansku kommentistasi ja terveiset täältä Suomen lumipyrystä, oli tosi kurja ajokeli, kun tultiin hetki sitten matkan päästä kotiin!

  5. Olipas kattava tietopaketti, joka pahensi välittömästi risteilykuumettani. Edellisestä risteilystä kun on jo ihan liian pitkä aika. Mekin ollaan todettu juomapaketti hyödylliseksi ja taidetaan tästä lähtien ottaa sellainen aina, sillä juomista tulee yllättävän nopeasti iso summa maksettavaksi ilman pakettia. Hitsi, milloinkohan sitä pääsisi taas risteilemään.. 🙂

    1. Kiitos Martina – risteilykuume iski täälläkin, oli kyllä kaikin puolin hyvä reissu! 🙂 Juomapaketti osoittautui meille oikeaksi valinnaksi, kun ei tarvinnut risteilyllä enää loppulaskusta huolehtia ja hinta-laatusuhde Allegrissimo paketissa oli kohdillaan. Otetaan sellainen kyllä seuraavallekin reissulle!

      Kiitos kommentistasi ja toivottavasti pääsette pian uudelleen risteilemään!

  6. Hyvää infoa risteilijöille aikoville 🙂 Ehkä miäkin joskus vielä innostun näistä ja päädyn lähtemään 🙂

    1. Pitkään tätä risteilyajatusta pyöriteltiin ja onneksi tuli nyt lähdettyä! Reitti oli aivan nappivalinta ja matkustus risteilijällä niin mukavaa ja vaivatonta. Ilman muuta suosittelen kokeilemaan risteilyä jollain monista kiinnostavista reiteistä! 🙂

      Kiitos Sandra kommentistasi ja mukavaa alkavaa viikkoa!

  7. Risteilypostauksista tulee aina hirveä risteilykuume. Haaveilen tässä neljännestä Karibian risteilystä, kun meidän viimeisimmästä risteilystä on jo kolme vuotta ja viimeisimmästä Karibian vierailustakin kaksi vuotta.

    Täytynee alkaa suunnitella ensi talvelle jotain risteilyhenkistä 🙂

    1. No nyt olisi sitten hyvä aika lähteä neljännelle reissulle – ei kun varaussivustot sauhuamaan ensi talvelle! 😀

      Kiitos Teija kommentistasi ja hyvää alkavaa viikkoa!

  8. Huh, olipas kattava tietopaketti! 🙂 Enpä ole tullut ajatelleeksi, että tuollakin päin voisi risteilemään lähteä. Tosin olen muutenkin enemmän maakrapu enkä suuri risteilyjen ystävä. Vaikuttaisi palvelut olevan kyseisellä risteilijällä kuitenkin ihan kohdallaan verrattuna perinteisiin Ruotsin risteilyihin! 🙂

    1. Juu, perinteiset Itämeren risteilyt ja nämä risteilyt ei oiken mahdu samaan lauseeseen! 😀
      Parasta näissä on se että näkee niin paljon yhdellä reissulla ja siirtymien aikana saa viettää kunnon lepolomaa, toisin kuin vaikka automatkalla.
      Tätä reittiä ei olisi ihan helposti ilman risteilyä kokenut, ainakaan järkihintaan etapit lentäen tai kohtuullisessa ajassa autolla körötellen.

      Kannattaa ilman muuta käydä kokeilemassa risteilyä jos ja kun kohdalle osuu mielenkiintoinen reitti!
      Kiitos Anne kommentistasi ja hyvää alkavaa viikkoa!

  9. Aina välillä nämä risteilyt ovat alkaneet tuntumaan houkuttelevalta vaihtoehdolta helppoutensa takia. Kun sinne voi vaan mennä ja olla ja hengata, eikä mitään paineita periaatteessa nähdä ja kokea mitään.

    Vaikuttaa ihan käyvältä vaihtoehdlta tämä – ja jos tekeminen muuten loppuu niin ainahan sitä voi satsata ottavansa parhaan mahdollisen hyödyn irti tuosta juomapaketista. 😉

    1. Me lähdettiin tälle reissulle näkeminen ja kokeminen ykkösenä ja siihen isona bonuksena leppoisat siirtymäosuudet uusiin maisemiin, risteily on kyllä todella mukava tapa taittaa matkaa! Viihdyttiin laivalla koko perhe ja tekemistä siellä olisi riittänyt hyvin toisellekin viikolle, kun nyt päivät kierreltiin kohdesatamassa! Suosittelen ilman muuta risteilyä jollain monista mielenkiintoisista reiteistä!

      Kiitos kommentistasi ja mukavaa alkavaa viikkoa!

  10. Näin ruokainnostuneena tuo Red Velvetin illallinen näytti aika kehnolta. Miten maku? Olitteko tyytyväisiä?

    1. Red Velvetissä annokset oli periaatteessa teknisesti suht hyvin toteutettuja, mutta suuret makuelämykset jäivät puuttumaan, eli kulinaristin taivaaksi en voi tätä kutsua. Yleisesti ottaen risteilyn hintaan kuuluvat ruuat olivat luokkaa perushyvä, ei varsinaisesti moitittavaa mutta ei tajunnan räjäyttävääkään. Jäin vähän harmittelemaan sitä, ettemme ehtineet testaamaan lisämaksullista La Cantina Toscanaa, josko se olisi ollut säväyttävämpi, mutta seuraavalla kerralla sitten!

      Kiitos Merituuli kommentistasi,ja kiva kuulla ruokainnostuneen näkemys annokseen, tämä on hyödyllistä tietoa matkaa harkitseville!

      1. Kiitos perusteellisesta vastauksesta 🙂

  11. Yhä enemmän alkaa vetämän risteilyt puoleensa joko Karibialla tai tuolla Lähi-Idässä. Tosin ovat aika suolaisen hintaisia nuo. Onkoo tietoa, mihin aikaan matkat ovat halvimmillaan joulukuun alussako?

    1. Ensimmäinen risteilykokemus oli kyllä positiivinen kaikin puolin ja nämä Dubaista lähtevät reitit ovat todella mielenkiintoisia. Eikä hintakaan ole lainkaan paha, kun ajattelee mitä kaikkea se pitää sisällään; majoitus, täysihoito ruokien osalta, viihde & aktiviteetit, matkat kohteesta toiseen jne. Kilpailijaan verrattuna MSCn hinta-laatusuhde on enemmän kuin kohdallaan ja vieläpä uudemmalla aluksella. Edullisimpia Dubaista lähteviä risteilyjä kannattaa bongata joulu-tammikuulle, ja ainakin tällä kertaa hinnat olivat edullisimmillaan hyvissä ajoin varaamalla (3-4 kk ennen). Tämän hyttiluokan osalta hinta vain nousi lähtöpäivän lähestyessä eikä alennushintaisia ’äkkilähtöjä’ ollut saatavilla. Sisähytissä risteilyn saa jo todella edullisesti!

      Kiitos Sari kommentistasi ja bongaa ilman muuta näitä risteilyjä, suosittelen lämpimästi!

  12. Olen risteillyt Ruotsin- ja Tallinnan-risteilyjen lisäksi pari kertaa Karibialla. On aina hauska lukea, kuinka pitkälti samanlaista risteilyllä kuin risteilyllä on – siis juurikin laivan käytäntöjen, toimintatapojen ja muiden suhteen. Risteily on helppo tapa nähdä monta kohdetta helposti, mutta se ei ole mun ykköstapa matkustaa. Mua harmittaa, että risteillessä maissaoloaika on omaan makuuni turhan lyhyt, kohde on monesti turistirysä ja jää lyhyellä visiitillä vain pintaraapaisuksi. Toisaalta, jos joskus tarvitsen helppoa lomaa, risteily on silloin varmasti ajankohtainen 🙂

    1. Samaa olen myös lukenut, ettei käytänteissä ole paljon (merkittäviä) eroja varustamoittain. Se on totta, että maissaoloaika kohteittain ei ole niin pitkä, mutta hyvällä ennakkosuunnittelulla ehtii saamaan mukavasti tuntumaa kuhunkin risteilysatamaan, jonka pohjalta voi sitten palata kiinnostavimpiin ihan ajan kanssa. Tämän reitin pysähdyskohteet eivät ihan niitä perinteisimpiä turistirysiä ole ja risteily on ajallisesti sekä rahallisesti järkevin vaihtoehto tälle kierrokselle, puhumattakaan matkustusmukavuudesta, jota yli 30 vuotta reissanneena osaa ihmeesti jo arvostaa – suosittelen lämpimästi! 😀

      Kiitos Noora kommentistasi ja leppoisaa alkanutta viikkoa!

  13. Onpas kattava tietopaketti! Noilla juomien hinnoilla tuntuu juomapaketti tosiaankin olevan järkevä vaihtoehto. Hytistä olisin kaivannu kuvia 🙂

    1. Totta, juomapaketti maksaa itsensä takaisin nopeasti ja on siitä mukava, ettei loppulaskua tarvitse reissun aikana sen kummemmin enää miettiä. Hytti on esiteltynä kuvien kera postauksen ensimmäisessä osassa, samoin kun matkustusluokat, reitti, varustamo ja varauskanavakin! 😀

      Kiitos Terhi kommentistasi ja hyvää alkanutta viikkoa!

  14. Kiitos kattavasta info paketista ja vaikka emme saman varustamon laivalla lähdekkään, tämä avasi monta mietityttävää kohtaa. Tosiaan, 2vk päästä olemme Royal Caribeanin Vision of the Seas laivalla lähdössä Dubaista matkaan, ja ainakin juomapakettien hinnat siellä koen kovastikin kalliimmiksi(alkoa sisältävä 55e/päivä) ja olenkin laskeskellut että kannattaako sitä oikeesti ottaa, jos nyt muutaman olusen päivässä juo ja vaikkapa drinksu illalla?? Lapsille limsa paketti(8,50e/päivä) tuntuu kyllä edulliselle. Se palvelurahan maksaminen mietityttää myös, mitenhän hoituu?? Ja tosiaan ensimmäistä kertaa risteilemään ollaan menossa ja Karibian risteilyt haaveissa ja ehkä ensi vuonna(itseasiassa, tän risteilyn bongasin ihan vaan hinnan halpuuden perusteella seikkaillessani Logitravelin sivuilla ja enempiä miettimättä varasin itselleni ja tyttärelleni, joten halpaan sisähyttiin ollaan menossa, saas nähdä miten viihdytään…). Kiva että teillä matka oli onnistunut, matkakuume tässä itselläkin alkaa nousemaan…vaatteet kyllä vielä mietityttää kovasti…huoh… =)

    1. Kiitos Tanja, kiva kuulla että tästä löytyi infoa tulevaa reissuanne ajatellen – Ihanaa, että Teillä on hieno reissu vielä edessä päin!
      Laivalla on hyvin ulkotiloja missä oleilla, joten varmasti viihdytte, vaikka majoitus onkin sisähytissä – ne ovat todella edullisia, joten ei ihme, että nappasitte tarjoukseen kiinni. Sillä hinnalla tulette näkemään paljon, sillä Royal Caribbeanilla reitti on melkein sama kuin MSC:llä ja näistä risteilysatamista löytyy paljon mielenkiintoista, tykkäsimme!

      RCCL:n juomapaketti kuulostaa kyllä kalliilta aikuisten osalta ja lapsille taas edulliselta. Heillä lienee sama käytäntö kuin MSC:llä, että juomapaketti pitää ottaa koko hyttiseurueelle? Googlailin tuossa heidän juomahintojaan laivalla ja ainakin tällaisen linkin löysin, josta saa osviittaa hintatasosta, kannattaako ottaa juomapaketti vai ei: http://www.royalcaribbeanblog.com/royal-caribbean-drink-prices.

      RCCL:n palvelurahoista löysin vuorostaan tällaista informaatiota: ”Tarjoilu- ja hyttihenkilökunnan tipit sisältyvät matkan hintaan. Kaikkiin juomaostoihin sekä kauneus- ja terveyspalveluihin lisätään 18 prosentin palvelumaksu joka laskutetaan automaattisesti Sea Pass-tililtäsi ostojen yhteydessä” ja tästä linkistä löytyy mukavasti vinkkejä mm. pukeutumiseen https://staging.royalcaribbean.fi/#!/kaytannon-tietoa/hyva-tietaa/usein-kysyttyä. Pukeutuminen laivalla näyttää RCCL:lla noudattelevan samaa kaavaa kuin MSC:llä eli ihan perussiistillä pukeutumisella pärjää laivalla hyvin pitkälle ja totta kai halutessaan voi ottaa illalliselle ihan ykkösetkin mukaan. Päivällä MSC Fantasialla näkyi tavanomaista aurinkoisten kohteiden pukeutumista.

      Tämän matkareitin päiväkohteisiin on hyvä ottaa mukaan olkapäät ja polvet peittävää vaatetusta; itse koin maksimekot + olkapäät peittävän boleron/puseron päiväkierroksella näppärimmäksi, ja lisäksi on hyvä olla laukussa mukana huivi hiusten+niskan peittoa varten, jos haluaa käydä moskeijassa sisällä. Miehellä helppo vaatetus oli vuorostaan yli polven menevät clamdiggers-shortsit + siisti t-paita tai pike ja lapsilla normaali perussiisti vaatetus. Jos aiotte käydä Sheikh Zayedin moskeijassa Abu Dhabissa, niin vinkiksi se, että polvien, pään ja olkapäiden peiton lisäksi naisen puseron tulee peittää myös ranteet ja hameen olla nilkkapituinen. Itse sain pukeutua lainattuun abayaan, kun hihat eivät olleet aivan ranteisiin saakka 🙂 Sheikh Zayedin moskeija on kyllä niin kaunis, että siellä kannattaa ilman muuta käydä! Tässä linkki postaukseen, jossa kuvia sieltä: https://www.rantapallo.fi/elamaajamatkoja/2017/01/22/sykahdyttavan-kaunis-sheikh-zayed-grand-mosque-abu-dhabi/

      Oikein mukavaa matkan odotusta ja itse matkaa Teille ja kysy ilman muuta, jos tulee mieleen vielä jotain joka mietityttää!

  15. Ompa hulppeat puitteet! Jää nää meidän pikku purtilot kotisuomessa aika ankeaksi jo ihan buffet ravintolan kattauksen puolesta, haha. Kiva lisä tuo video 🙂

    1. On nämä isommat risteilijät oikeita kelluvia hotelleja ja MSC Fantasia on ’pikkuisen’ pidempi kuin kotoisilla vesillä seilaavat: MSC Fantasia 333 m vs. Silja Symphony/Serenade 203 m vs. Viking Grace 218 metriä 🙂

      Kiitos Maria kommentistasi ja aurinkoista alkanutta viikkoa!

  16. Varmasti olisi ikimuistoinen risteily tällainen laivamatka. Hieman erityyppistä meininkiä kuin ”Ruotsinlaivoilla”. 😀

    1. Oli kyllä hyvä reissu kaikin puolin. Ja tosiaan, motiivit laivalle menoon on vähän muuta kuin Itämeren risteilyllä 😀

      Kiitos kommentistasi ja mukavaa alkanutta viikkoa!

  17. Ihanan luksuksen näköistä, vaikka varmaan niitä vieläkin hienompia laivoja on. 🙂 Haaveilen aina tuollaisesta ”oikeasta” risteilystä, varmaan lähtisin mieluiten Välimerelle.

    1. MSC Fantasialla viihtyi oikein hyvin ja vinkiksi, että tulevana kesänä Välimerellä aloittaa aivan uusi ja hieno MSC Meraviglia, jos innostut toteuttamaan risteilyhaaveen! ? 🙂

      Kiitos Veera kommentistasi ja keväistä alkanutta viikkoa!

  18. Hyvä ja yksityiskohtainen kuvaus risteilyyn liittyvistä käytännön jutuista. Jo useammalla risteilyllä olleena en varmaan enää tällaista osaisi kirjoittaakaan, kun en kiinnitä yksityiskohtiin enää sillä lailla huomiota!

    Juomapakettiin Costalla olin pettynyt marraskuun risteilyllämme. Lähinnä siksi, että juomia (myös vesiä) sai sillä vaan laseittain ja me viihdyimme iltaisin aika paljon ennen tai jälkeen päivällisen hytissä, mm. käyden läpi päivän retkien valokuvia tai kirjoittaen muistiinpanoja, ja tuntui sitten tyhmältä käydä hakemassa juotavia, ihan soft drinkkejä, baarista laseittain ja roudata niitä hyttiin. Juotavatölkit tai vesipullot olisi pitänyt ostaa erikseen ja päädyimmekin sitten roudaamaan niitä jossain määrin maista. Costalla ainakin vain hyvin vähän alkoholijuomia nauttivana taidan seuraavalla kerralla jättää juomapaketin ostamatta, jos sen saan vaan paketista pois valittua – ärsytti sen verran se baaritiskillä notkuminen illan mittaan useampaan otteeseen vaan saadakseen lasin juotavaa hyttiin!

    1. Kiitos Pirkko! Näistä asioista tuli valtavasti kysymyksiä ennen ja jälkeen matkamme, ja ajattelin tuttuun tapaan paketoida vastaukset yhteen kääreeseen. 🙂

      Olipa mielenkiintoinen tämä Costan juomapakettikäytäntö, todella hyvä tietää tämä tulevia matkoja ajatellen! Kuulostaa kyllä varsin epäkäytännölliseltä, enkä varmasti itsekään tällaisesta vaihtoehdosta maksaisi. MSC Cruisesin Allegrissimo-paketti osoittautui toimivaksi vaihtoehdoksi ja se sisältää paitsi laseittain nautitut, myös pullotettuja/tölkitettyjä juomia, kuten mm. todella hyviä italilalaisia täysmehuja, limsoja, olutta ja sekä vettä isossa & pienessä pulloissa. Otimme aina laivan baarista useamman litran vesipullon mukaan päiväkierrokselle lähtiessä, ja niillä pärjättiin pitkälle – mies onneksi suostui toimimaan vesivaraston kantojuhtana 😀

      Kiitos Pirkko kommentistasi ja hyvää Ystävänpäivää!

  19. Ehkäpä tämän olisi voinut palastella kahteen osaan. Eli tekninen osuus, ja sitten se varsinainen risteilyfiilistely…

    Tämä kohta hämmensi täysin: ”Luottokortillasi on riittävästi vapaata limiittiä katevarausta varten, tällä risteilyllä varaus tehtiin 250 eurolle.” KUKA lähtee risteilylle, jos luottokortin limitti ei riitä tuohon…..? Jo vähän paremmassa hotellissa voidaan höylätä 400-500 yölle tai sitten autovuokrauksessa 1000 euroa ihan nopsaan.

    En ole koskaan käynyt risteilyllä, (ruotsinlaivoja ja Saksaan menoa ei lasketa), mutta jotenkin kuulostaa kamalan hankalalta ja vähän ”juntilta”. Korttia siellä ja täällä ja sellaista karjameininkiä. Ts. ei kovinkaan yksilöllistä. Ehkäpä pitäisi kokeilla? Voisi vaikka tykätä : D

    1. Toinen tykkää kuluttaa lomansa autossa istuen, toinen leppoisasti risteillen. Onneksi vaihtoehtoja löytyy jokaiselle ja valinta on vapaa. ?

      Kiitos Anna mielipiteestäsi ja rentouttavaa lomaa! ?

  20. Risteilyt ei ole tähän mennessä koskaan houkutelleet meitä ihan vaan sen takia, että mieluummin vietetään aikaa kohteessa kauemmin. Risteilythän on ihan erityylinen loma, vähän niin kuin tosiaan kelluva viiden tähden hotelli. Vaikuttaa kuitenkin tosi rentouttavalta ja helpolta tavalta lomailla, joten eiköhän tätäkin tule joskus kokeiltua! Tuntuu, että saattaisin tykätäkin.

    1. Pitkään mietin sitä, mitenköhän kokee sen ettei kussakin kohteessa ole kuin se päivä aikaa, mutta hyvin suunnittelemalla päivästä sai yllättävän paljon irti. Lähdettiin matkaan sillä ajatuksella, että jos jokin näistä kohteista tekee erityisen vaikutuksen, niin palataan uudelleen ihan ajan kanssa ja varsinkin Doha jätti sellaisen fiiliksen.

      Risteily on mukava tapa yhdistää moneen kohteeseen tutustuminen ja lepoloma, suosittelen lämpimästi!

      Kiitos Anna kommentistasi ja mukavaa loppuviikkoa!

  21. Kiitos kattavasta tietopaketista! Risteily kiinnostaisi kovasti ja Karibialle melkein lähdettiin pari vuotta sitten, mutta juuri ennen varausta perhe alkoi epäilemään kiinnostaako heitä kuitenkaan laivalla oleminen. Ei sitten lähdetty ja se jäi kaivelemaan. Mainitsit aurinkotuolien varaamisesta, saitteko paikat halutessanne? Muistan mm. Kreetan lomalta miten rasittavaa se oli kun suurinpiirtein aamuhämärissä piti aurinkotuolit käydä varaamassa, ettei jäänyt ilman 🙂

    1. Aurinkotuolirumba oli meripäivänä sitä klassista, eli ensimmäiset pyyhkeet olivat tainneet mennä paistattelemaan päivää jo kukonlaulun aikaan. 🙂 Meillä ongelma ratkesi sillä kun lapset halusivat olla koko ajan altaassa, niin heille ei tarvittu omia aurinkotuoleja ja toinen vanhemmista oli sitten siellä altaalla mukana. Muutamia yksittäisiä tuoleja löytyi vapaana varjopaikoista ja me napattiin pari mukaan ja siirrettiin sopivammille paikolle, niin homma sillä selvä.:) Satamapäivistä en tiedä oliko silloin samanlaista varailemista, kun oltiin itse liikenteessä. Muistan lukeneeni jostain, että laivalla olisi aurinkotuolien varaaminen pyyhkeillä kielletty, ja että ne poistettaisiin määrätyn ajan kuluttua jos ei käyttäjiä näkyisi, mutta miten se toimii käytännössä, onkin sitten toinen juttu. 🙂 Todella ärsyttävää tämä touhu paikassa kuin paikassa, ja ollaan kyllä jossain itse niputettu käyttämättömät pyyhkeet, jos ei ketään ole näkynyt mailla eikä halmeilla aikoihin.

      Sitä laivalla ajan kulumista mekin mietittiin risteilyä suunnitellessa, mutta ei mitään ongelmaa sillä tekemistä olisi ollut enemmän kuin ehti, varsinkin kun oltiin kohdestamissa pitkillä kierroksilla. Jos innostutte uudelleen suunnittelemaan risteilyä, kannattaa katsoa näitä suurempia aluksia. Suosittelen lämpimästi risteilyä, tykkäsimme siitä koko perhe!

      Kiitos Merja kommentistasi ja hyvää viikonloppua!

  22. Tosi kattava paketti, kiitos tästä! Jännä tuo pelastusharjoitukseen osallistuminen. Tosi hyvä juttuhan se on, mutta en tiennyt, että sellaisia järjestetään. Onkohan ihan yleinen käytäntö vastaavilla risteilyaluksilla? Joskus pitää kunnon risteilylle vielä lähteä. Kiva lukea erilaisista risteilyistä ja kokemuksista, että voi sitten joskus valita, mikä sopisi juuri itselleen. 🙂

    1. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin pelastautumisharjoitus on kansainvälisten säännösten mukaan pakollinen kaikille matkustajille ja olen kuullut myös tapauksista, joissa laiva ei ole liikkunut satamasta mihinkään, ennen kuin jokainen on ollut harjoituksessa paikalla. Risteilyn aikana oli lisäksi henkilökunnalla omat harjoitukset.

      Hyvä se on tosiaan nämä asiat käydä läpi pelastusliivien päälle pukemisesta lähtien, tosipaikassa kun ei järki aina juokse normaalisti ja yksinkertaisetkin asiat voivat tuottaa hankaluuksia. Itse olen ollut pelastusvastaavana järjestämässä harjoituksia sekä kartoittamassa poistumisteitä, ja tähän harjoitukseen olisin kaivannut lisäksi sisätilojen kokoontumisasemalta siirtymistä ulkokansille pelastusveneiden luo, koska reitit olivat paikoin pitkiä. Mutta jokainen voi käydä reitin katsomassa omatoimisesti harjoituksen jälkeen ja oikeastaan myös suosittelen tekemään näin.

      Käy ihmeessä testaamassa risteily jollain mielenkiintoisella reitillä, joista vaihtoehtoja löytyy todella hyvin, samoin kuin aluksia varustamoittain on monen tyyppisiä! Jokaiselle varmasti löytyy se oma juttu 🙂 Suosittelen lämpimästi!

      Kiitos Lotta kommentistasi ja mukavaa viikonloppua!

  23. Stacy Siivonen

    Kuulostaa toisaalta upealta, mutta toisaalta kauhean sitovalta. Minä voin kuvitella hankkivani auringonpolttaman kannella hyvin nopeasti. Kussakin noista maista viihtyisi pitempään. Sen lisäksi minut haluttaisiin varmaan pitääkin niissä pitempään, vaan ei suinkaan viihtymässä.

    1. No oikeastaan ainoat mitkä risteilyllä ovat sitovia, ovat majapaikka ja saapumis-/lähtöajat, muutoin saa mennä mielensä mukaan kaikin puolin! Buffa on mukavan helppo vaihtoehto ruokailuun, jonne voi menna oman aikataulun mukaan, mikä olikin satamapäivinä todella hyvä kun oltiin pitkillä kierroksilla.
      Ja tosiaan, näissä maissa olisi ollut tutkittavaa pidemmäksikin aikaa ja risteilyllä sai mukavan ensituntuman kohteisiin, jonka mukaan mennä sitten kiinnostavimpiin ihan ajan kanssa!

      Kiitos Stacy kommentistasi ja hyvää viikonloppua!

  24. Mulla on vielä kokematta tällainen pidempi ja luksuksempi risteily. Minä, niinkuin varmaan moni muukin, mietin juuri esim. tuota pukeutumista, että ahdistaisi jos joka ilta pitäisi jaksaa viimeisen päälle tälläytyä ja raahata illallisia varten erikseen asuja. Mutta ilmeisesti ei onneksi tarvitse jos ei halua 🙂

    1. Nope, pukeutuminen ei muodostu kynnyskysymykseksi sille, voiko lähteä risteilylle vai ei. 🙂
      Gaalailtoina saa pistää ykköset päälle, jos siltä tuntuu ja mennä pääravintolaan tai erikoisravintoloihin illalliselle ja jatkaa sieltä iltaa vaikkapa kasinolle tai baareihin. Ja jos taas haluaa ottaa silloin rennommin, pärjää buffassa oikein hyvin perussiisteillä vaatteilla ja se oli muuten helpottava juttu, kun saavuttiin päivän pitkältä turneelta eikä ollut aikaa/energiaa laittautumiseen pitkän kaavan mukaan nälän kurniessa! Silloin buffe oli pop! 😀

      Kiitos Emma kommentistasi ja mukavaa viikonloppua!

  25. Olipas kattava ja yksityiskohtainen postaus, varmasti hyvä tietopaketti risteilylle halajaville! Toisaalta vaikuttaa kivalta ja huolettomalta keinolta tutustua pikaisesti moneen eri paikkaan, mutta luulisi että harmittaisi lähteä jokaisesta vain yhden päivän jälkeen. Ja saako niistä risteilysatamista sitten kovin hyvää kuvaa maasta ja kulttuurista, se on toinen juttu. Ehkä noissa onkin enemmän pointtina ihan rehti lomailu ja nautiskelu. Muakin houkutti laivassa eniten tietysti uima-altaat ja gelato! 🙂

    1. Koko maasta ja sen kulttuurista ei toki päiväpysähdyksellä kattavaa kuvaa saa, mutta risteilysatamasta saa paljon ’irti’ hyvällä ennakkosuunnittelulla ja valmistautumisella mm. perustiedot lukien. Kaikki kohteet eivät vaadi päivää enempää ja toisiin palaa mielellään ajan kanssa uudelleen. Me olimme risteilysatamissa omatoimisilla kierroksilla paikallisen matkassa, ja sen ansiosta pääsimme ’sisään’ paikalliseen arkeen heidän kertoessa maasta ja elämästään siellä nähtävyyksien kiertelyn lisäksi. Erityisesti Masqatissa tulimme niin tutuiksi sydämellisen kuljettajamme kanssa, että sovimme pitävämme yhteyttä matkankin jälkeen.

      Toki risteilyn voi halutessaan heittää myös ihan lekottelun puolelle, mihin se on myös omiaan, mutta meillä lokoisat oltavat oli bonusta näiden antoisien retkien lisäksi, ja oli aivan ihana käydä valmiiseen pöytään päivän päätteeksi uusia kokemuksia rikkaampana.

      Kiitos Johanna kommentistasi ja leppoisaa viikonloppua!

  26. Olipa todella samanlaista kaikki systeemit kuin Costan laivoilla, joilla olin pari vuotta sitten töissä matkanjohtajana. Ihan sama tuo kortin aktivointi ja luottokortin liittäminen, samoin pelastusharjoitus liivit päällä, ravintolat ja niiden tarjonta, melkein täysin identtistä. Myös Dubain risteilyn olen Costalla tehnyt ja passi otettiin talteen nimenomaan noita leimoja varten.
    Oli kiva tehdä työmatkoja laivoilla, mutta muuten risteilyt ei ole mun juttu. Naurettavan lyhyet pysähtymisajat satamissa (mihin riittää muutama tunti?), ryysistä ravintoloissa, mautonta ruokaa (vaadin myös aika paljon!) ja sitten musta laivat on melkein aina tosi mauttomasti sisutettuja, rumia suorastaan. Kaiken maailman krumeluurit ei oo mua varten.
    Galailta oli kuitenkin aina ihana, oi kun sai laittaa jonkun kauniin mekon ja liihotella se päällä. Välillä olin kolmekin viikkoa putkeen, piti olla tietysti kolme eri galamekkoa. 😉

    1. Kiva kuulla myös Costan käytännöistä, näissä ei varmasti muutenkaan ole varustamoittain mullistavia eroja. Tuo passijuttu kyllä ensin kummastutti, kunnes oivalsin, että leimoja vartenjan nuo talteen otetaan, mikä olikin kätevää maihinnousua ajatellen.

      On täysin ymmärrettävää, että sisustukset ovat työsi aikana ruvenneet hirvittämään, ainakin sen mitä olen Costan aluksilta kuvia nähnyt, niin tyylikäs ei ole ensimmäinen adjektiivi, joka tulee niistä mieleen. Mutta onneksi myös (kohtuullisen) hyvällä maulla sisustettuja vaihtoehtoja löytyy eri varustamoilta.

      Mielestäni risteilypysähdyksen 10-16 tuntia ehtii kyllä mainiosti hyödyntämään kunnollisella ennakkosuunnittelulla ja saamaan siinä ajassa hyvän yleiskuvan kohdesatamasta tai sitten tekemään muutaman pidemmän tutustumiskäynnin nähtävyyksiin. Toki syvällisempää tutustumista kohteeseen siinä ajassa ei ehdi tekemään, mutta saa kuitenkin sen verran hyvän tuntuman, haluaako palata ajan kanssa vai ei.

      Ruokailujen suhteen meillä oli tuuria, sillä ainoastaan lähtöaamuna osuimme aamiaisbuffaan pahimpaan ruuhka-aikaan (voi sitä meteliä), mutta muutoin ruokailut menivät mukavan rauhallisissa merkeissä jonottamatta, niin buffassa kuin Red Velvetissä.

      Kolmen viikon työputki aluksella gaalailtoineen ei muuten kuulosta hassummalta! 😀

      Kiitos Anna K. kommentistasi ja leppoisaa viikonlopun jatkoa!

  27. Itse kun en ole reissannut kuin Royal Caribbeanilla, niin oli mukava lueskella muiden yhtiöiden aluksista. Tuo reittinä on aika kiinnostava ja tekeminen ei varmasti lopu tuollakaan laivalla kesken. Risteily on kyllä näppärä nähdä erilaisia paikkoja sen perusteella on helppo valita kohteita pidemmälle lomalle 🙂

    1. Eri varustamoista ja reiteistä on tosiaan kiva lukea kokemuksia, ja teidänkin Karibian matkat olivat kaikin puolin kiinnostavia!
      RCCL oli toisena vaihtoehtona tälle reitille, mutta hinnat olivat huikean paljon korkeammat (lasten hinta teki eron), alus vanhempi ja reitti suppeampi, joten valinta oli tällä kertaa helppo. Ensimmäinen kokemus MSC Cruisesista oli positiivinen, ja heidän kyydissään menemme mielellään uudellekin reitille. Katsotaan mikä risteilyreitti seuraavaksi kutsuu eniten ja sitten aletaan katselemaan sopivaa alusta! Tätä reittiä voin kyllä lämpimästi suositella!

      Kiitos Rami kommentistasi ja mukavaa viikonlopun jatkoa!

  28. Olipa tosiaan kattava postaus! Mäkin olisin varmaan hämmästynyt tuota passien poisottoa, vaikka sille löytyikin hyvä selitys. Osaatko sanoa, oliko kasvisruoat noissa hintaan kuuluvissa ravintoloissa sellaisia, että niillä pärjäisi kymmenen päivää?

    1. No totta tosiaan, kyllä sitä ensin kavahti ajatusta passittomuudesta vierailla mailla, mutta se oli lopulta kätevä käytäntö maihinnousua ajatellen.

      Illallisbuffessa oli aina yksi ’tiski’ lämpimiä kasvisruokia, joissa valittavissa useampi vaihtoehto, itse otin tähän lisäksi yleensä vielä kalaa. Lisäksi oli salaattiaineet kukin omissa kulhoissaan, joista sai koostettua mieleisen annoksen ja lisäksi oli valmiita salaattiannoksia lounaalla, joita itse tuli napsittua lounaaksi. Red Velvetissä alkuruokana oli salaattivaihtoehto, mutta nyt en valitettavasti painanut mieleen oliko siellää pääruuissa valittavana kasvisvaihtoehtoa. Ohessa linkki MSC:n sivuille, jossa tietoa niin kasvisruuista ja mm. gluteiinittomista vaihtoehdoista! https://www.msccruises.com/en-gl/Cruise-Information/On-Board/Dining-Restaurants/Special-Diets.aspx

      Kiitos Liza kommentistasi ja mukavaa sunnuntaita!

  29. Hei, vielä ennen meijen omaa lähtöä tuli mieleen, että onkohan siellä laivalla ”allas pyyhkeet”, vai pakkaanko mukaan(siis sillä Vision of the Sea laivalla mennään…mut onko risteilyillä yleensä?? Kun hotelleissahan melkee nykyään on…) ja että museot ym.historia nähtävyydet ei kauheesti??kiinnosta…biitsi päivä Muscatissa sitävastoin kyllä…mutta onko siihen mahdollisuuksia(siis ”yleistä”rantaa jossain laivan lähellä)…mitä muuta kannattais tehdä/mennä? Matkaseurueeseen kuuluu 2 naista ja tyttö 9v ja poika 12v, Abu Dhabissa mennään kyllä sinne moskeijaan, kuuluuko 9v tytöltä peittää myös nilkat, hiukset, ranteet ym.? Kiitos kun tonne aiempaan olit vastannut! =) Hyvää kevättä!!

    1. Royal Caribbeanilla on käytettävissä allaspyyhkeet, samoin kuin mm. MSC Cruisesilla, ja käytetyt pyyhkeet jätetään omaan hyttiin päivän päätteeksi, joiden tilalle tuodaan jälleen puhtaat. Eli niitä ei onneksi tarvitse mukaan matkaan ottaa ja aina on siistit käytettävissä, hyvä näin! 🙂

      Eikö ollutkin niin, että Vison of the Seas pysähtyy Masqatissa pidempään (yli yön), joten ehtisitte hyvin jakaa molemmille päiville ohjelmaa. Yhtenä päivänä vaikkapa tällainen (sataman portilta ostettu) kiertoajelu, jonka aikana käydä ainakin Sultan Qaboosin moskeijassa, Vanhassa Masqatissa ja Sulttaanin palatsilla. Ajomatkoihin menee sen verran aikaa, että vähintään kaksi tuntia kannattaa varata tälle, varsinkin jos haluaa käydä sisällä moskeijassa (la-to klo 8-11). Soukiin on viiden-kymmenen minuutin kävelymatka sataman portilta, joten siellä pääsee käymään helposti, myöhemmin iltapäivällä on kujilla jo väljempää.

      Toisena päivänä voisi ottaa vaikkapa satamasta kyydin AlQurm rannalle, sillä mielestäni kävelymatkan päässä satamasta ei ollut hiekkarantaa. Kuljettajan kanssa voi hyvin sopia, milloin hän tulee hakemaan. Royal Caribbean näyttäisi järjestävän päiväretkiä Masqatin kirjoituksessa mainitsemalleni Shangri-La hotellin rannalle, tästä en osaa valitettavasti sanoa onko se avoinna muuta kuin hotellin asukkaille ja RCCL:n retkeläisille.

      Tässä linkki AlQurm infoon (Omanin matkailun sivut) http://www.omantourism.gov.om/wps/portal/mot/tourism/oman/details/!ut/p/a1/jdFPT4MwHMbx1-KBa_uj5U_xBowxhMFmJcNeDDOMNRmwAMrbtxIvJsrWW5PP99CnWOACi7b8lHU5yq4tL993Yb05sR1wAhZkiWdDxPONzkOPhh4o8KqAH7obw04AwIt9iOJgH7_QrQ6ufl-fPe_5Og0MCFem6rmd5rkZABB6Xw__HBdu9QcsZmKl62QXrHTImA6KsK3FuU-BwA1gkBsgM3_A0kgzWFphBgvPfMJCHhs0vTcIECEms6hNTXCYM_dqJrc9UlZj0Venqq969NGr7z2P43V41ECDaZpQ3XX1pUInqcFfxbkbRlz8gvja5HkBMpK75sAG9-ELUC-6vg!!/dl5/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmlFL1o2XzlLN0VTMjA2ME81NzEwSVNQUTBLRUwxR1A3/?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/mot_english_lib/mot/experience/nature/beaches/qurum+beach
      sekä Royal Caribbeanin Shangri-La retkeen http://www.royalcaribbean.com/shoreExcursions/product/detail/view.do?sourcePage=shorexByPort&ProductCode=MC48&DestinationCode=

      Meillä lapset ovat 6 ja 9-vuotiaat ja heillä oli molemmissa paikoissa vaatetuksena yli polven menevät shortsit/hame sekä olkapäät peittävä paita/mekko, ja tämä oli riittävä vaatetus myös moskeijassa käydessä. Abu Dhabin Sheikh Zayedin moskeijassa kannattaa ilman muuta käydä, on se niin kaunis!

      Ihanaa matkan odotusta ja tulevaa matkaa Teille!

  30. Khasab Oman mukava paikka vierailla kanssa risteilyalus. Risteilyt rantautua Khasab portti ja Khasab Sea Tours järjestää dhow risteily Khasabin portti Cruise Line vierailijoille. Dhow risteily on Halutuimmat kiertue paketti risteily vierailijoille. Nauti matkapaketteja risteilyaluksen vierailijoille Oman: http://www.kstoman.com/tours/khasab-tours-for-cruise-ship-visitors/

    1. Paljon kiitoksia vinkistä ja terveisiä kauniiden maisemien Omaniin ja Khasabiin!
      Thank You very much for the tip and greetings to beutiful Oman and Khasab!

  31. Khasab Oman is the ultimate destination of many cruise ships every year. The serene beauty of the Musandam Fjords is breath taking and it attracts a huge number of cruise ships and tourists. Thomson Celebration, Costa, Mein Schiff and much more are planned to visit this year as well.

  32. […] Lue risteilykokemuksista MSC:llä myös Lähinnä kauempana -blogista ja Elämää ja matkoja -blogista. […]

  33. khasab musandam Oman is very famous place for cruise ship visitors.every year more no of cruises come to khasab from all over the world.we welcomed all customers and served according to the customers requirements.there are lots of tour packages cruise ship customer take package according to their interest.
    http://khasabmusandamtours.com/packages/khasab-musandam-dhow-cruise/

  34. MSC are one of the most famous cruise liners on the planet and entertain a huge amount of tourist and guest every years. Khasab Musandam Oman is one of the destination port for MSC leaving from Abu Dhabi. The tourists can go for dhow cruise to Musandam fjords and dolphin watching, very famous among cruise guests.

  35. I love to travel with cruise ship , its like como package you can visit diffrent places and cities. its amazing experince.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *