Salam aleikum & Terveiset Arabian niemimaalta!

Tervehdys pitkästä aikaa! Blogi on ollut vaiti muutaman viikon, mutta hiljaiseloa meillä ei ole todellakaan vietetty, vaan viime viikkoina ollaan koettu ja nähty niin huikeasti uusia asioita, että tätä saa sulatella vielä pitkään.

Takana on todella antoisa reissu kolmeen maahan Tuhannen ja yhden yön tarinoiden maisemiin ja matkan varrelle mahtuu monta hienoa kohtaamista ihmisten kanssa, toinen toistaan sykähdyttävimpiä hetkiä sekä niitä odotettuja uskomattoman upeita auringonlaskuja.

Olo on nyt kotiinpaluun jälkeen vielä hieman epätodellinen – onko tämä kaikki todella nähty ja koettu, ihan oikeasti? Siitä on aikaa, kun matka on tehnyt tällaisen vaikutuksen!

Nämä auringonlaskut eivät Photoshoppausta kaipaa! Photo © Elämää ja Matkoja
Omaninlahden uskomattoman upea lauringonlasku, jonka värit ovat täysin käsittelemättömät ja luonnon omaa käsialaa! Photo © Elämää ja Matkoja

Matkaan lähtiessä jännityksen kuplivaa tunnetta toi odotettu ihka ensimmäinen risteilykokemus suuremmalla aluksella. Ajatuksissa kävi, mitenköhän sitä pärjää viikon laivalla, alkaako tylsistyttämään tai rasittamaan ihmismäärä, sillä mahtuuhan 333,3 metrisen MSC Fantasian kyytiin 4 363 matkustajaa ja 1370 miehistön jäsentä. Pelkäsin myös ennakkoon mahdollista merenkäyntiä ja keinuntaa, sillä tulen todella helposti merisairaaksi. Mutta ihan suotta näitä ennakkoon murehdin!

MSC Fantasia Dubain Port Rashid satamassa. Photo © Elämää ja Matkoja

Aika ei todellakaan tullut laivalla pitkäksi, vaan enemmän olisi ollut tekemistä kuin ehti. Ihmismäärä ei alkanut käymään hermoille eikä ruuhkia pahemmin päässyt syntymään, paitsi meripäivänä aurinkotuolia etsiessä. Laivaan kirjaantuminenkin meni täysin ilman jonottamista, mikä oli todella positiivinen yllätys Itämeren risteilyjen jonotuksiin ja ruuhkiin verrattuna. Eikä merisairaudesta ollut tietoakaan!

Risteily osoittautui todella helpoksi tavaksi nähdä monta uutta kohdetta yhdellä matkalla. Olo ja elo laivalla oli mukavaa, sellaista kaivattua täyttä lomailua, joka tuli enemmän kuin tarpeeseen ja tämä matkustustapa sopii todella hyvin myös lasten kanssa. Risteilystä, sen varaamisesta ja Fantastica-luokan parvekehytistämme tulen kertomaan enemmän omassa postauksessaan!

MSC Fantasialle saavutaan 5. kannen tyylikkään aulan kautta. Photo © Elämää ja Matkoja

Matkamme alkoi tosiaan Dubaista, jonne lensimme ennen loppiaista Finnairin siivin Vaasasta Helsingin pompulla. Mennessä molemmat lennot olivat myöhässä huonon sään takia ja saavuimme Dubaihin aamu kuudelta noin tunnin aikataulusta jäljessä. Minä rättiväsyneenä täysin unettoman yön jälkeen – kiitos olemattoman jalkatilan ja pelejä+filmejä läpi yön huudattaneiden kanssamatkustajien.

Paremman jalkatilan toivossa olin kärkkynyt matkustusluokan korotusta varaamisesta lähtien (3 kk ennen matkaa), mutta näitä paikkoja ei ollut missään vaiheessa riittävän montaa saatavilla, joten se siitä hyvästä ideasta ja tämähän sapetti raskaamman puoleisesti lennolla jaloille tilaa etsiessä. Mutta Dubain ylle saavuttaessa kaupungin valomeri sai unohtamaan matkan aikaisen hatutuksen – tätä jälleennäkemisen hetkeä olin kaivannut koko vuoden!

Hyvää huomenta Dubai! Photo © Elämää ja Matkoja

Tällä kertaa maahantulomuodollisuudet menivät nopeasti, eikä puhettakaan pitkästä jonotuksesta. Takseja oli hyvin saatavilla, asiakkaiden ohjaus tehokkaasti organisoitua ja saimme nopeasti kyydin todella symppiksen nepalilaisen kuljettajan autolla. Tämän fiksun ja maailman asioista perillä olevan miehen kanssa ehdimme mukavasti juttelemaan kolmen vartin ajomatkan aikana ja hän jäi mieleen todella hyväsydämisenä ihmisenä – sellaisena, josta positiivisuus oikein huokuu ympärille.

Hotellille tultaessa olin jo aivan valmista kauraa, hyvä kun jaloilla pysyin väsymyksen takia. Onneksi olin varannut huoneiston Marinan alueelta niin, että pääsimme heti kirjaantumaan sisään ja suorinta tietä nukkumaan. Aamupäivän unien jälkeen elämä näytti taas ihan toisenlaiselta ja loma pääsi alkamaan viime talven reissulta tutuissa maisemissa Marinan, The Walkin ja The Beachin alueella, jossa kävimme shoppailemassa, katselemassa veneitä ja bongailemassa toinen toistaan upeampia superautoja.

Dubai Marina Photo © Elämää ja Matkoja
Dubai Marinassa on kiva käydä iltakävelyllä. Photo © Elämää ja Matkoja

Lauantaina oli aika siirtyä Port Rashidin satamaan ja MSC Fantasian kyytiin, josta ristelijä lähti matkaan illalla yhdeltätoista kohti Abu Dhabia. Siellä kävimme mykistävän kauniissa Sheikh Zayedin moskeijassa, joka on todella todella näkemisen arvoinen paikka. En ollut osannut varautua siihen tunteeseen minkä Sheikh Zayedin moskeija tekee, se paikka täytyy vaan kokea itse! Tästäkin on luvassa oma kuvapainotteinen postaus!

Sheikh Zayedin moskeija AbuDhabissa mykisti kauneudellaan. Photo © Elämää ja Matkoja
Sheikh Zayedin moskeija Abu Dhabissa mykisti kauneudellaan. Photo © Elämää ja Matkoja

Abu Dhabin pysähdyksen jälkeen vuorossa oli maanantain meripäivä, joka meni leppoisasti auringosta, altaista ja ravintoloiden antimista nauttien. Seuraavana päivänä saavuimme Omanin pääkaupunki Masqatiin, jossa teimme kierroksen aivan huippuystävällisen paikallisen kuskin kanssa ja hänen seurassaan ehdimme näkemään niin uutta kuin vanhaa kaupunkia, sekä mm. suuren moskeijan puutarhoineen ja sulttaanin palatsin – kaunista!

Hän halusi meidän näkevän myös ne moskeijan alueet, joihin meillä ei olisi ollut mitään asiaa, ja hän kävi kuvaamassa nämä kauniit sisätilat meidän ja teidän iloksi. Ehdin miehen viipyessä jo miettimään, lähtikö kamera kierrätykseen, mutta tämä vilpittömän sydämellinen mies todella vain halusi meidän näkevän hänelle tärkeän moskeijan.

Kaupunkikierroksen aikana tämä kahden pienen tytön isä esitteli suloisen perheensä kuvien kera ja kertoi paikallisesta elämästä & Omanista. Hänen ansiostaan saimme kokea Masqatin aidon paikallisesti, toisin kuin turistibussin kyydissä, ja hänen kanssaan lupasimme vielä viestitellä kotiin palattuamme.

Sultan Qaboos Grand Mosque, Masqat Oman Photo © Elämää ja Matkoja

Masqatista matka jatkui kohti seuraavaa pysähdyspaikkaa Khasabia Omanin niemen kärjessä. Tuona päivänä flunssa otti minusta kunnon otteen kuumeilun kera, ja jäimme laivaan viettämään rauhallisempaa päivää lasten ilakoidessa altaissa ja minun kerätessä voimia.

Onneksi hyttimme parvekkeelta oli hyvät näkymät Khasabiin ja sen takana kohoavalle Hajarvuorelle, jonka toisella puolen sijaitsee viime talven reissultamme tuttu Ras al Khaimah.

11. kannen hytiltämme oli mukavat näkymät Khasabiin ja Hajarvuorille Omanissa. Photo © Elämää ja Matkoja
11. kannen hyttimme parvekkeelta oli mukavat näkymät Khasabiin ja Hajarvuorille Omanissa. Photo © Elämää ja Matkoja

Khasabista matka jatkui Hormuzinsalmen kautta kohti Arabiemiraattien Sir Bani Yas -saarta. Hormuzinsalmella bongasimmekin useita öljytankkereita, eikä ihme, sillä viidennes maailman öljystä kulkee tämän salmen kautta. Öljy tuli myös sotkemaan matkasuunnitelmia, sillä parin tunnin kuluttua Khasabista lähdöstä tuli kuulutus reittimuutoksesta.

Sir Bani Yasin risteilyreitillä oli sattunut öljynporauslautalla putkirikko, eivätkä Arabiemiraattien viranomaiset antaneet lupaa mennä alueelle meressä olevan öljyn vuoksi. Todella kurja tämä rikko oli luonnon kannalta, toivottavasti öljyä ei päässyt Sir Bani Yasin kauniille korallirannoille.

Ja kyllä tämä reittimuutos meitäkin harmitti, koska olimme odottaneet tämän luonnonsuojelualueen näkemistä, mutta onneksi tilalle tuli toinen kiinnostava vaihtoehto, Qatarin pääkaupunki Doha, joka oli alunperin mukana vaihtoehdoissa risteilyreittiä valitessamme.

Hormuzinsalmella veneliikennettä riitti, niin isoja kuin pieniä aluksia. Photo © Elämää ja Matkoja

Iranin vesien kautta edenneen yöllisen hieman keinuttavan (mutta ei merisairaaksi tehneen) merimatkan jälkeen saavuimme aamukymmeneltä Dohaan, jossa kävimme katsomassa niin pilvenpiirtäjien keskustaa kuin sataman lähellä olevaa Souk Waqifia sekä dhow-veneitä.

Tällä kertaa kuskinamme oli Egyptistä Qatariin 8 vuotta sitten muuttanut mies, ja jokerikorttina reitille tulleesta päivästä tuli pienestä alkutakkuamisesta huolimatta antoisa. Dohassa paikallisuus oli vahvasti läsnä ja tästäkin päivästä on tulossa oma juttunsa blogiin.

Qatarin pääkaupunki Doha iltavalalaistuksessa. Photo © Elämää ja Matkoja

Qatarista ja Dohasta jatkoimme kohti Dubaita, johon saavuimme perjantaina aamulla ja vietimme satamassa ankkuroituneena vielä seuraavankin yön. Dubaissa kävimme mm. kaupungin tiettävästi vanhimmassa rakennuksessa (v. 1799) sijaitsevassa museossa tutustumassa kaupungin historiaan, ja tämä oli niin mielenkiintoinen paikka, etteivät lapsetkaan meinanneet malttaa lähteä sieltä pois.

Toinen lapsia kiinnostanut paikka oli vuorostaan uutta edustava lokakuun 2016 lopussa avattu Legoland, joka pisti myös meidät aikuiset hämmästelemään sitä, mitä kaikkea yli 60 miljoonalla Lego-palikalla saakaan aikaan – uskomaton rakennusurakka!

Hiljattain avatusta Legoland Dubaista löytyy mm. Dubai minikoossa. Photo © Elämää ja Matkoja

Lauantaina aamupäivällä oli sitten aika jättää taakseen varsin mukava MSC Fantasia, jossa olisi kevyesti vierähtänyt toinenkin viikko. Haikeaa mielialaa piffasi kuitenkin varsin kivasti saapuminen keskustan hotelliin, jossa meille oli huone jo valmiina aikaisesta saapumisesta huolimatta – eikä ihan mikä tahansa huone.

Olin varannut Dubain viimeisiin hetkiin huoneiston maailman toiseksi korkeimmasta hotellista Rose Rayhaan by Rotanasta, joka on saman korkuinen kuin mitä risteilijämme MSC Fantasia on pitkä eli 333 metriä.

Varaamani huonetyyppi oli perheelle sopiva classic suite, jotka sijaitsevat kerroksissa 9-34, ja olin varausta tehdessä esittänyt kainon pyynnön kivasta näkymästä, Burj Khalifalle, jos mahdollista. Ja tämä pyyntö huomioitiin enemmän kuin hyvin.

Kirjaantuessamme kysyttiin, haluaisimmeko mahdollisesti majoittua hieman korkeammalle samaan hintaan, ja tarjottu huone oli 62. kerroksen premium suite – ja voi vietävä mitkä näkymät kaupunkiin!!!

View Rose Rayhaan by Rotana 62th floor premium suite Photo © Elämää ja Matkoja
Näihin Rose Rayhaan by Rotanan 62. kerroksen premium suiten näkymiin oli mahtava päättää antoisa matka kolmeen maahan!

Paljon juttua on siis luvassa blogiin tämän matkan varrelta ja kysykää ihmeessä, jos haluatte jo aiemmin tietää jostain tietystä kohteesta! Kysymykset tuttuun tapaan tänne blogiin tai sähköpostitse osoitteella mia@elamaajamatkoja.fi

Matkarikasta ja onnellista alkanutta vuotta Teille kaikille ja antoisia hetkiä loppuviikon Matkamessuilla!

Käyhän Matkamessuilla matkakuumeen nostatuksen lomassa myös ostamassa omaksesi meidän matkabloggaajien Travel Blogger’s Give Back hyväntekeväisyystempauksesta kuvia bloggaajien hetkistä ja retkistä maailmalla.

Tarjolla on viitisenkymmentä upeaa kuvaa, joita on saatavana kolmea eri kokoa ja mukana on tottakai myös Elämää ja Matkoja -blogin kuva Ras al Khaimahin kultaisesta auringonlaskusta. Ostamalla kuvan Travel Bloggers Give Back tempauksesta tuet Laosin lasten koulutusta ja samalla osallistut Matkapörssin lahjakortin arvontaan!

Recommended Articles

6 Comments

1. Aivan mieletön reissu! Ja mitkä kuvat! Huh huh. Aiemmin en ollut kovin innostunut lähi-idän risteilyistä, mutta tämän jälkeen – kyllä kelpaisi.

Me ollaan huhtikuussa lähdössä MSC Divinalle risteilemään Karibialle. Kiva kuulla, että MSC Fantasia oli elämys. Menikö siellä kaikki hyvin? Oliko teillä jotain drinkkipakettia?

Odotan innolla loppujakin postauksia reissusta. Ja nähdäänköhän me huomenna matkamessuilla?

1. Kiitos Kati! Tämä oli kyllä sellainen reissu, jonka muistaa pitkään!

Tykästyttiin Arabiemiraatteihin jo viime talven reissulla ja tämä reissu syvensi ihastusta Persian- ja Omaninlahtien alueeseen entisestään – on se vaan niin omanalaisensa maailma! Ehdittiin risteilyn ansiosta näkemään todella paljon lyhyessä ajassa ja itse laivallakin viihdyttiin oikein hyvin. Kaikki toimi sujuvasti ja risteily teki matkanteosta & lomailusta todella helppoa. Aika ei tullut pitkäksi kertaakaan ja ruokailemaankin voitiin mennä silloin kun siltä tuntui, koska buffassa oli jatkuvasti purtavaa tarjolla. Toisessa risteilyhintaan kuuluvassa ravintolassa Red Velvetissä oli vuorostaan määräaikaan kattaukset ja siellä käytiin päivällisellä silloin, kun kaivattiin fine dining menoa. Tarkoituksena oli testata lisämaksullisetkin ravintolat, mutta eihän me niihin saakka koskaan ehditty…ensi kerralla sitten ja sellainen vielä varmasti tulee!

Meillä oli ennakkoon ostettuna Allegrissimo-juomapaketti, joka maksaa itsensä melko pian takaisin, kun pelkästään vettä ja ruokajuomia päivän aikana kuitenkin menee. Säästin matkalta nipun kuitteja ja tulen tekemään oman juttunsa juomien hinnoista, niin jokainen voi katsoa minkälainen paketti kannattaa.

Uskon, että tulette viihtymään MSC Divinalla, joka taitaa olla Fantasian kanssa samaa kokoluokkaa, mutta 3 vuotta uudempi. Risteily Karibian turkooseilla vesillä kuulostaa aivan ihanalta – voi vietävä, että odotan postauksia teidän reissulta!

Matkamessut mulla jää tänä vuonna harmillisesti väliin, kun en mitenkään ehdi lähtemään loppuviikosta matkaan täältä 500 km:n päästä, ohjelmassa kun on reissun jälkeiset kiireet ja viikonloppuna äidin tasakymmenien synttärit. Olisi ollut todella kiva päästä paikalle nostattamaan (entisestään) matkakuumetta ja tapaamaan kanssabloggaajia

Oikein mukavaa Matkamessupäivää ja tulevaa Karibian-risteilyä Teille, kuulostaa aivan huippuihanalta lomasuunnitelmalta!

2. Kiva seurata blogiasi ja saada matkavinkkejä. Me suunnaamme Dubaihin maaliskuun alussa, mukana 3v ja 5v lapset.
    Minkälainen Legoland oli, kävittekö myös vesipuistossa? Kannattaako liput ostaa etukäteen?
    Kävittekö muissa vesipuistoissa?

1. Kiitos Johanna! Aivan huippua, että Teillä on matka odottamassa ja kiva kuulla, että blogista on löytynyt vinkkejä tulevalle matkalle!

Meidän 6 ja 9-vuotiaat lapset tykkäsivät todella paljon Legolandista, ja meillä aikuisillakin riitti ihmeteltävää Minilandin Lego-palikoista rakennetussa Dubaissa – ihan uskomaton työmäärä ja todella hienoja rakennelmia! Me ostimme liput vasta portilta, kun emme olleet täysin varmoja ehdimmekö Legolandiin matkan aikana, mutta helpointa ne on tosiaan ostaa netistä ennakkoon. Näin aikuisen näkökulmasta lippujen hinta tuntui hieman korkealta, kun kaikki ei sisältynytkään hintaan, esim. jos Lego Cityn autokoulun jälkeen halusi lunastaa lapselle kuvallisen ajokortin muistoksi, oli sen hinta 100 AED /kpl (n. 28 €), eikä tämä ei käynyt mistään ennakkoon ilmi, vaan vasta ajokortin lunastuspaikalla. Tällaisista pienistä asioista jäi rahastamisen maku ja useimmat kääntyivätkin ajokorttitiskiltä kannoillaan hinnan kuultuaan. Itse autokoulu kuului lipun hintaan ja siitäkin molemmat lapsemme tykkäsivät paljon, samoin kuin koko puistosta, jossa päivä vierähti joutuisaan.

Vesipuistoihin emme ehtineet tällä reissulla lainkaan, mutta uskon että Teidän lasten ikäisille Legolandin vesipuisto olisi kiva lisä Legoland-päivään ja yhteispakettina netistä ostettaessa lippuhinta ei ole kuin 100 AED korkeampi kuin pelkkä Legolandin sisäänpääsy, tässä linkki Legolangin lippukauppaan https://www.legoland.com/dubai/map-and-explore/prices_2/ Legolandista tulen tekemään oman kirjoituksen ja voisinkin ajoittaa sen helmikuulle, niin ehditte lukemaan siitä lisää ennen matkaanne!

Wild Wadi Park vesipuisto Jumeirahissa on tykätty ja siellä osa vesiaktiviteeteista on yli 110 cm mittaisille ja aivan pienille on omat alueensa, sielläkin vierähtää helposti päivä. Toinen suurista vesipuistoista on Atlantiksen vesipuisto Aquaventure Park Palmusaarella, tästä ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta olen kuullut että se olisi parhaimmillaan hieman isompien lasten kanssa.

Toivottavasti tästä oli apua matkan suunnitteluun ja vastaan mielelläni myös muihin kysymyksiin. Mukavaa viikonloppua ja tulevaa matkaa Teille!

3. Itselläni Lähi-Itä ei kuulu matkasuunnitelmiini, mutta jostain syystä siitä on kuitenkin kiva lukea juttuja. Olen useammankin näistä jutuistasi lukenut. Nyt ymmärrän, mikä siinä nojatuolimatkailussa kiehtoo – on paikkoja, joihin ei itse välitä lähteä, mutta kivahan niistä on lukea ja katsoa kuvia!

1. Totta – nojatuolimatka kuljettaa maisemiin ja kulttuureihin, jonne muuten ei tie veisi. ✈ Onneksi näinkin on mahdollisuus kokea maailmaa, jossa upeaa nähtävää riittää, vaikka koko ihmisiäksi! ?

Kiitos Katja kommentistasi ja hyvää ystävänpäivää! ?