Road trip Baijerin ja Tirolin kuvankauniisiin alppimaisemiin

Alpeista tulee useimmiten mieleen idylliset lumiset maisemat, hiihtokeskukset ja laskettelulomat. Kesällä nämä vehreät jylhät vuorimaisemat ovat mielestäni vieläkin kauniimmat ja ulkoilumahdollisuuksia löytyy moneen makuun. Upean luonnon ympäröimät pienet kaupungit ja kylät tirolilais- ja Lüftmalerei-maalattuine taloineen ovat kuin omia satumaailmojaan ja alppilaaksoissa sää on miellyttävän lämmin. Voin vain kuvitella miten maalauksellinen näky on syysruskan aikaan.

Meille alppimaisemat olivat entuudestaan tuttuja Sveitsistä, Italiasta ja Ranskasta. Nyt oli viimein aika lähteä katsomaan tätä kuvankaunista maisemaa myös vuorijonon pohjoispuolelta. Teimme kesälomalla pienen road tripin Baijerin Alpeille ja Itävallan Tiroliin
. Tämän reitin voi toteuttaa myös junalla / bussilla matkustaen.

Road trip Baijerin ja Tirolin alppimaisemiin | Ideasta toteutukseen

Lentotarjouksesta tämäkin matkaidea lähti. Tai olinhan minä näitä maisemia pyöritellyt mielessä aiemminkin, mutta aina matkan toteutus oli jäänyt jonkin muun idean jalkoihin. Helmikuussa Finnairin lentotarjouksia selatessa sisäinen sulovilenini kuitenkin heräsi ja kuiski, tai pikemminkin huusi: Varaa se – saat niin halvalla! Saattoi siinä matkakuumeellakin olla vähän osuutta asiaan, enkä voinut lopulta vastustaa kiusausta. Nyt olisi viimein aika toteuttaa pitkään ajatuksissa ollut matka.

Muu matkaseurue näytti idealle vihreää valoa, ja nämä maisemat kun olivat olleet kauan myös äitini haaveissa, päätimme lähteä matkaan kolmen sukupolven voimin. Mukaan matkaan tulisi myös pieni yorkshirenterrierimme, joka on jo kokenut lentomatkaaja.

Reitin suunnittelu olikin sitten pidempi projekti, koska mitä enemmän Baijerin ja Tirolin aluetta tutkin, sitä enemmän löytyi kiinnostavaa nähtävää.  En halunnut kuitenkaan tehdä matkasta liian raskasta ja ahnehtia reitille liikaa kohteita, jotka vaatisivat pitkiä ajoja ja aikaa kullekin olisi kuitenkin vain piipahduksen verran. Se ei vain tuntunut järkevältä eikä varsinkaan mukavalta.

Oman työnsä teettivät myös hotellit, joiden hintataso osoittautui varsin korkeaksi, ja vaatimattomammatkin vaihtoehdot olivat hinnoissaan. En ollut kuitenkaan valmis tinkimään tasosta, ainakaan kovin paljoa, joten käytin runsaasti aikaa sopivien hotellien etsimiseen ja näiden hintavaihtelun seurantaan. Koiran mukanaolo ei ollut onneksi este hyvätasoisten vaihtoehtojen löytymiselle.

Vähitellen reittivaihtoehdot hahmottuivat, ja lopulta pöydällä oli kaksi kutakuinkin saman pituista reittiä. Näissä siirtymien ajomatkat pysyisivät lyhyinä, ja meillä olisi aikaa nauttia alppimaisemista sekä kiireettömästä yhdessäolosta.

Road trip Baijerin ja Tirolin alppimaisemiin | Matkareitti

Toinen vaihtoehdoista oli itäinen reitti München – Mühldorf am Inn – Salzburg – Zell am See – Söll – München. Läntinen reitti kulkisi vuorostaan lenkin München – Schongau – Garmisch-Partenkirchen – Innsbruck – Söll – München. Itäisen reitin pituus on 453 km ja läntisen 470 km, ja nämä kilometrimäärät sisältävät siirtymän Nordalleessa sijaitsevalle Münchenin kansainväliselle lentoasemalle (MUC).

Päädyimme valitsemaan läntisen reitin, joka kulkee Baijerin Alppien ja Itävallan Tirolin kuvankauniissa maisemissa. Osa ajomatkasta taittuisi Romantische Straße sekä Deutsche Alpenstraße maisemateillä. Siirtymien pituudet Münchenista / Müncheniin olivat pisimmillään noin 170 kilometriä, Garmisch-Partenkirchenistä Innsbruckiin noin 60 kilometriä ja Münchenista lentoasemalle 35 km.

Varasin meille majoitukset Müncheniin, Garmisch-Partenkircheniin ja Innsbruckiin, joista teimme päiväretkiä lähiympäristöön. Kaikki matkamme hotellit sijaitsevat kävelymatkan päässä rautatieasemalta, joten reitin voi hotellienkin puolesta toteuttaa julkisilla liikennevälineillä.

Kävimme matkamme aikana mm. uskomattoman kauniilla Eibsee järvellä (artikkelikuvassa), ihastuttavassa Linderfofin linnassa (1. kuva yllä) ja elämyksellisessä Swarovski Kristallweltenissa (2. kuva yllä). Lisäksi kiertelimme tietenkin Garmisch-Partenkirchenissä (kuva 1) ja Innsbruckissa (kuva 10), jotka olivat hyvä valinta matkan tukikohdiksi. Myös hotellivalinnat onnistuivat ja näistä tulen kertomaan enemmän omilla postauksillaan.

Matkareitin kauneimmat vuorimaisemat ovat Garmisch-Partenkirchenin seudulla sekä Itävallan puolella Tirolissa. Välillä München – Garmisch-Partenkirchen sekä Söllistä kohti Müncheniä Brannenburgista eteenpäin ajettaessa maisemat muuttuvat vuorostaan melko pian alaviksi.

Olisimme toki paljon enemmänkin ehtineet viikon aikana kiertämään, jos olisimme ajaneet nilkka suorana, mutta tällä kertaa päätimme tehdä näin. Se osoittautui hyväksi valinnaksi matkaseurueellemme, jonka ikäskaala on 13 – 70+ vuotta. Ehdimme silti näkemään viikon aikana paljon, mutta matkanteko ei käynyt kenellekään liian raskaaksi. Huikeissa maisemissa kulkevat korkeimmat alppi- ja solatiet jätettiin nyt suosiolla odottamaan toista matkaa.

Sopiiko reitti ensikertaa road trippaavalle?

Tiet olivat kautta linjan hyväkuntoisia ja liikenne sujuvaa sekä Saksassa että Itävallassa. Kapeimmatkaan tieosuudet eivät olleet haastavia, varsinkaan kun vertaa esimerkiksi Italian tai vaikkapa Korsikan teihin. Ajo Münchenista Garmicsh-Partenkircheniin oli jopa leppoisaa ja Innsbruckista Müncheniin matka eteni moottoritiellä joutuisaan. Poikkesimme ajomatkan aikana moottoritieltä myös pienemmille teille ja kävimme mm. Söllissä, joka osoittautui todella söpöksi pieneksi kyläksi Hohe Salve vuoren juurella.

Tämän reitin ajo ei vaadi tavallista ajotaitoa kummoisempaa osaamista, ja erityisen jyrkkiä nousuja / laskuja on vain Seefeldissä siirtymällä Garmisch-Partenkirchen – Innsbruck, jolloin alastulossa on hyödynnettävä moottorijarrutusta mahdollisimman paljon jarrujen kuumentumisen välttämiseksi. Silloin on hyvä muistisääntö se, että alas tullaan samalla vaihteella kuin millä ajettiin ylös. Muilla osuuksilla nousut ja laskut olivat kohtuullisia ja monin paikoin ajetaan maastoltaan tasaisessa solassa.

Paljon puhutaan Saksan hurjista moottoriteistä, mutta ei näillä ajoa tarvitse pelätä. Kaistoja on vähintään kolme suuntaansa ja eri nopeuksille on omat kaistansa. Oikeanpuoleisin vastaa kotoista maantieliikennettä ja vasemmanpuoleisin kaista on varattu rakettiliikenteelle, jossa nopeudet olivat ihan kiitettävät. Ruuhkaisin matkan osuus oli tiellä 8 erityisesti Rosenheimistä Müncheniin. Itävallan puolella Innsbruckista kohti Salzburgia kulkevalla moottoritiellä oli kaksi kaistaa suuntaansa, ja liikenne oli sujuvaa eikä päättömiä nopeuksia tällä välillä nähty. Jos moottoritiet kuitenkin huolettavat, kulkee rinnalla usein myös pienempi ja leppoisampi tie, joka on maisemien puolesta parempi valinta.

Jos omaat keskivertokuljettajan ajotaidot, pärjäät hyvin tällä reitillä, vaikka et olisi aiemmin rohkaistunut road trippaamaan. Autoksi ei kannata ehkäpä ottaa sitä pienintä tehotonta kippoa, eikä se ole täällä tarpeen kapeiden teiden takia, kuten esimerkiksi Amalfin rannikolla.

Autonvuokraus ja tiemaksut

Me varasimme Rental Carsin kautta keskikokoluokan auton OK Mobility autovuokraamosta. Saimme käyttöömme muutaman tuhat kilometriä rullanneen MG SUV:n, joka palveli hyvin tarkoitustaan. Auto jaksoi tämän reitin nousut ja laskut eikä jäänyt jalkoihin moottoritielläkään, vaikkei mikään raketti olekaan. Münchenin lentoasemalla sijaitsevassa OK Mobility autovuokraamossa kaikki toimi moitteettomasti ja auto oli kaikin puolin siisti ja hyväkuntoinen. Auton vuokrahinta oli 50,15 € per vuorokausi sisältäen täyden vakuutusturvan omavastuun poistolla.

Saksassa ei peritä tiemaksuja enintään 3,5 tonnia painavilta ajoneuvoilta, joten tästä osuudesta ei tullut lisäkuluja. Itävallassa moottoritiet ovat sen sijaan maksullisia ja moottoriteiden käyttömaksu maksu tapahtuu hankkimalla ns. vinjetti joko sähköisenä tai paperisena versiona.

Itävallan moottoritievinjettejä (autobahnvignette) voi ostaa 10 päivän (T), 2 kuukauden (M) ja vuoden (J) mittaisille ajanjaksoille. Jälkimmäinen on voimassa 14 kuukautta, joulukuun alusta tammikuun loppuun. Vinjetti vaaditaan kaikilta ajoneuvoilta, joiden kokonaispaino on enintään 3,5 tonnia, mukaan lukien myös moottoripyörät. Vinjetin on oltava näkyvällä paikalla auton tuulilasilla.

Me ostimme vinjetin huoltoasemalta Saksassa juuri ennen rajan ylitystä ja sen hinta oli 9,90 €. Itävallassa myös osa tunneleista on maksullisia, mutta tällä reitillä näitä ei kuitenkaan ole.

Sää heinäkuussa

Ennen matkaan lähtöä seurasin silmä tarkkana tulevan viikon sääennusteita, jotka eivät näyttäneet lupaavilta. Matkareitillemme povailtiin useille päiville sadetta ja alle 20 asteen lämpötiloja, joka ei oikein hymyilyttänyt minua, joka pidän niin paljon lämpimästä ja auringosta.

Onni oli kuitenkin puolellamme ja saimme sadetta osaksemme vain vartin sadekuuron verran ollessamme Eibsee järvellä ja muutama pisara kasteli tuulilasin ajaessamme Garmisch-Partenkirchenistä Innsbruckiin. Muutoin sää oli aurinkoinen tai puolipilvinen ja lämpötilat jopa helteiset. Innsbruckissa ollessamme lämpötila kohosi peräti kolmeenkymmeneen, mutta ehdimme jatkaa matkaa ennen kuin 35 asteen lukemat saavuttivat kaupungin. Münchenissä oli myös varsin paahteiset lukemat kotimatkaa edeltävänä iltana, jolloin iltayhdeksältä oltiin vielä hellelukemissa.

Kokonaisuutena matka oli onnistunut, enkä ollut aiemmin tullut edes ajatelleeksi, että tällä seudulla olisi niin paljon kaunista nähtävää. Ihastuin erityisesti Eibsee-järven satumaiseen kauneuteen (kuva yllä), jonkalaista paikkaa en olisi uskonut Saksasta löytyvän.

Onneksi siis kuuntelin sisäistä sulovileniäni, joka kehotti toteuttamaan tämän pitkään suunnitelmissa olleen matkan, ja menin varaamaan lentoliput Müncheniin vailla tarkempaa ajatusta siitä, minne tie veisi. Päätöstä ei tarvinnut katua siitäkään huolimatta, että reitin suunnittelu ja sopivien hotellien löytäminen teettikin tuntien työn.

Matkareitin kohteista ja hotelleista kerron teille enemmän omilla postauksillaan ja linkkaan ne myös tähän kirjoitukseen sitä mukaa, kun tekstit julkaistaan. Seuraavaksi ajattelin viedä Teidät nojatuolimatkalle Garmisch-Partenkircheniin, joka on varmasti aivan ihastuttava matkakohde myös muina vuodenaikoina. Syysloma niissä maisemissa ei olisi yhtään hassumpi idea!

Saatte mielellään lähettää myös postaustoiveita ja kysymyksiä joko kommenttina tähän kirjoitukseen tai viestillä inboxiin!

Kaunista alkanutta syysviikkoa ja nähdään pian Garmisch-Partenkirchenin nojatuolimatkalla!

xo – Mia –

Lue lisää:

Loma postikorttimaisemissa | Garmisch-Partenkirchen & satumaisen kaunis Eibsee-järvi

Swarovski Kristallwelten | Loistelias elämys Tirolissa

Recommended Articles

4 Comments

  1. Teillä tosiaan kävi todella hyvä tuuri säiden kanssa! Muutenkin kivan reitin valitsitte, jonka varrella on reilusti kauniita maisemia. Olen ajamisesta tuolla täysin samaa mieltä, tavanomaisilla ajotaidoilla kyllä pärjää, eikä ajamisesta tarvitse turhan paljoa stressata. Ei ollut ihan mahdoton autonvuokrahintakaan ottaen alueen huomioon.

    1. Elämää ja Matkoja | matkablogi - travel blog

      Meillä oli kyllä tosiaan onni myötä säiden kanssa ja lämpöä oli kiitettävästi! Reittimme varrella oli paljon kauniita maisemia, ja varmasti valtava määrä upeita maisemia jäi vielä odottamaan toista kertaa. On ainakin hyvä syy palata!

      Moni on meiltä kysynyt, uskaltaisiko lähteä ajamaan itse reissussa, ja täältä on mielestäni hyvä aloittaa road trippaaminen. Mukava kuulla sinulta vahvistus asiaan! Keskiverto ajotaidolla pärjää kyllä mainiosti ja tällä reitillä ei ole erityisen haastavia teitä tai maastoa. Seefeldissä alamäki on melko jyrkkä, mutta maltilla ja moottorijarruttelulla siinä pärjää.

      Ja totta, autonvuokra oli ihan kohtuullinen, varsinkin kun meillä oli 5 matkustajaa kyydissä ja tämä sisälsi täysvakuutuksen ilman omavastuuta. Yhtään pienemmällä autolla ei olisi ollut enää mukavaa takapenkkiläisillä ja tässä tavaratila riitti hyvin meidän matkatavaroille.

      Kiitos Mikko kommentistasi ja kaunista syysviikon jatkoa!

  2. Hieno reitti ja maisemiltaan tuo reitti on juuri noin päin ajettuna hienompi, kun saavutaan Garmischin suunnasta Innsbruckiin.

    Hyvät tiethän täällä tosiaan on road tripeille eikä näillä pääteillä tarvitse jännittää vaikka ei vuoristoteillä olisi ajanutkaan. Pikkuteille vuoristoon lähdettäessä on tosin hyvä olla vähän varmuutta, saattavat olla aika mutkaisia ja hyvinkin kapeita.

    Tuo Seefelfin mäki on kyllä kohtalaisen jyrkkä ja alashan aina pääsee, mutta joskus ylöspäin mentäessä jonkun auton hevosvoimat alkavat väsymään synnyttäen mukavan autoletkan 🙂

    Annan vinkkinä tuolle reitille yhden hienon pikkukaupunki. Mittenwald, joka on Garmisch-Partenkirchenin ja Seefeldin välillä. Siellä on myös runsain mitoin kauniita rakennuksia ja upeita maalauksia niiden seinillä. Mukava ja idyllinen paikka käydä.

    Eibseellä ei olla käyty pariin kesään, mutta käytiin siellä aikaisemmin pariinkin otteeseen syömässä hyvät vartaassa grillatut taimenet. Hieno järvi.

    1. Elämää ja Matkoja | matkablogi - travel blog

      Garmischista Innsbruckiin päin maisemat ovat kohdillaan! Ja totta tosiaan, voin uskoa että Seefeldin mäkeä ylös mennessä saattaa laiskempi menopeli vähän väsähtää ja jonot ovat sen mukaiset! Italiassa olemme jokusen kerran sellaisessa letkassa saaneet kytkintä kuumentaa. 😀

      Hyvä vinkki tuo Mittenwald, se on nätti! Meillä visiitti sinne jäin vain käynniksi matkan varrella, olisi pitänyt varata enemmän aikaa sille. Mutta onpahan hyvä syy mennä uudelleen. Eibseestä tykkäsin myös todella paljon, todella kaunis järvi eikä niin valtavasti ihmisiä, kuin mitä siellä voisi ajatella olevan.

      Kauniilla seudulla saatte asua ja paljon hienoja lähikohteita teillä käytävänä!

      Kiitos kommentistasi ja ihanaa alkanutta syksyä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *