Minkälaista on autoilu ja autonvuokraus Italiassa?

Moni on kysynyt sitä, minkälaista autoilu on Italiassa ja mistä vuokrata auto? Onko ajokulttuuri kaoottista, uskaltaako ylipäätään lähteä ajamaan?

Mitä ottaa huomioon, kun autoilee ja vuokraa auton Italiassa? Tässä vinkit omien kokemustemme pohjalta:

AJOKULTTUURI

Ajokulttuuri voi olla ajoittain vauhdikasta ja luovaa, mutta samalla myös joustavaa. Jos hallitset liikennesäännöt ja osaat ajaa Suomessa, pärjäät myös italialaisessa liikenteessä, kunhan omaat lisäksi päättäväisyyttä ja tilannetajua.

Kuten missä tahansa muuallakin, hurjastelijoita löytyy aina, mutta suomalainen jääräpäisyys loistaa poissaolollaan. Joustavuutta löytyy kaistaa vaihdettaessa, ja tilaa annettaan, kun muistat pistää sen vilkun ajoissa päälle kertomaan aikeistasi. Samaa joustavuutta odotetaan myös sinulta, eli unohda pilkun tarkka sääntöjen noudattaminen ja ota tilannetaju ja järki käyttöön.

Voit varautua siihen, että liikenteessä kommunikoidaan tööttäämällä ja käsin selittämällä, sen kun kommunikoit takaisin – ei sitä tarvitse säikähtää. Ja se tapa on muuten pikkuisen vaikea kytkeä pois kotimaan liikenteeseen palattua. 🙂 Itse asiassa tarpeeton tööttääminen italialaisissa taajamissa ei ole sallittua ja siitä voi rapsahtaa sakot, se toimiiko sääntö käytännössä, onkin sitten toinen juttu.

Kommunikaatio toimii hyvin myös tilanteissa, jolloin tiellä on sattunut esim. onnettomuus. Silloin vastaantulijat varoittavat siitä valomerkein ja jonossa edessä olevat ajoneuvot ryhtyvät käyttämään hätävilkkuja hitaammin etenevän tai pysähtyneen liikenteen takia.

Eniten vaaratilanteita aiheuttavat kaistojen välissä puikkelehtivat moottoripyöräilijät ja skootterit, seuraa siis peileistä hyvin myös takanasi olevaa liikennettä.

car-705840_1280

TIET

Moottoriteiden kaistat on jaettu eri noupeudella ajaville, ja esim. Milanon liepeillä on ihan oma kaista hitaammin ajavillle matkailijoille. Eli ei hätää, jos haluat ajaa hitaammin, pidä vaan oikeanpuoleinen moottoritien kaista ja jos haluat painaa tuhatta ja sataa, valitse se vasemmanpuoleisin kaista. Nopeusvalvonta ja peltipoliisit lähettävät sitten tarvittaessa lomaterveiset valokuvan kera.

Moottoriteillä on tietulleja, joissa on erilliset kaistat korttimaksullisiin ja käteismaksuun. Satunnaisena matkaajana pääset helpoimmalla käteiskassalla ja pidä sitä varten mukanasi pikkurahaa tasamaksua varten. Tiemaksu esim. Malpensasta ja Comojärvelle oli 2 €. Viikonloppuisin ja italialaisten loma-aikoina moottoritiet ovat ruuhkaisia.

Pohjoisen Italian järvillä kannattaa myös hyödyntää autolauttoja, jotka ovat todella kätevä ja nopea tapa liikkua järven poikki ja maisemat ovat huikeat.

Maantiet ovat usein kapeita, ja kunto on vaihteleva. Esimerkiksi Sardiniassa niiden kunto oli hyvä, kun taas Comojärvellä SS340 oli paikoitellen melkoinen perunapelto. Pienillä teillä nopeudet pysyvät kuitenkin alhaisina kapeuden ja mutkaisuuden takia. Tässä päästäänkin siihen, minkalaisella autolla kannattaa olla liikkeellä.

Ei mikää Ferrari, mutta näppärä Cinquecento Largomme matkalla Bellagioon. Photo © Elämää ja Matkoja
Ei mikään Ferrari, mutta näissä oloissa näppärä Cinquecento Largomme matkalla Bellagioon. Photo © Elämää ja Matkoja
 MINKÄLAINEN AUTO KANNATTAA VUOKRATA?

Tässä(kin) kohdassa suosittelen jättämään egon narikkaan ja ottamaan järjen käyttöön. Mieti minkälaisissa oloissa aiot ajaa? Paljonko matkatavaraa sinulla on kuljetettavana, minkä kokoinen tavaratila niitä varten tulee olla? Onko tarkoituksenasi taittaa pidempää matkaa moottoriteitä pitkin vai haluatko kierrellä pieniä kyliä ja kaupunkeja ja ajaa maanteitä (strada statale) pitkin?

Jos tarkoituksenasi on kierrellä esim. Comojärven pikkukaupunkeja ja kyliä ja tehdä pieni lenkki vuorelle, suosittelen vahvasti pientä autoa, jolloin kohtaamiset kapeilla teillä sujuvat kivuttomammin. Jos valitset kulkupeliksesi suuren auton, iskee katumus viimeistään kohdatessasi bussin. Trust me. Moottoritiellä isommasta kulkupelistä on enemmän iloa.

Minkä kokoisella autolla kohtaa mieluitem bussin tällä tiellä? Ja kyllä, niitä busseja kulkee taajaan. Photo © Elämää ja Matkoja
Minkä kokoisella autolla kohtaat mieluiten bussin tällä tiellä? Ja kyllä, niitä busseja kulkee taajaan. Photo © Elämää ja Matkoja

Siviilissä ajamme automaattivaihteisella Volvo V70:llä, mutta reissussa otamme kulkupelin vain paikasta A paikkaan B liikkumiseen, johon mahtuu tavarat ja auton pitää kulkea näppärästi pienillä teillä.

Viimeisimmällä matkallamme meitä oli matkassa 2 aikuista ja 2 lasta sekä matkatavarana 1 iso matkalaukku ja 3 lentolaukkua. Malliksi vaikoitui Fiat 500L, joka oli rullannut 6000 km ja dieselmoottorilla varustettu auto ei vienyt polttoainetta viikon aikana nimeksikään, kulut sen osalta alle 50 €.

Jyrkissä rinteissä vääntö ei oikein tuntunut riittävän ja Fiatia sai tosissaan ajaa sekä manuaalivaihteita vatkata ahkeraan, muuten peli kulki hyvin ja oli suht vakaa moottoriteillä ajettava.

Säädettävä ohjaus oli hyvä syheröisillä reiteillä ajettaessa ja kokonsa puolesta auto osoittautui nappivalinnaksi näille teille. Matkustusmukavuus oli yllättävän hyvä eikä auto tuntunut ahtaalta pienestä koostaan huolimatta, edes kaltaiselleni pitkäjalalle.

milan-811109_1920

MISTÄ VUOKRATA AUTO JA MITÄ OTTAA HUOMIOON?

Jos olet valmismatkalla ja haluat vuokrata auton päiväksi pariksi, pääset helpoimmalla vuokraamalla sen matkanjärjestäjän sopimuskumppanilta, oppaat ovat tarvittaessa avuksi.

Omatoimimatkaa varten suosittelen vuokraamaan auton ennakkoon ja itse käytän Rentalcars -sivustoa eri vuokrafirmojen hintojen ja ehtojen vertailuun. Tämä vertailu kannattaa tehdä myös sillloin, kun sinulla on kanta-asiakaskortti tiettyyn autovuokraamoon, voit yllättyä positiivisesti, jopa Gold kortin haltijana.

Kiinnitä huomiota hinnan lisäksi mahdollisiin lisäkuluihin ja erityisesti luottokortilta varattavan takuumaksun suuruuteen. Esimerkiksi Malpensan kentältä vuokrattavien, saman luokan autojen, takuumaksu vaihteli muutamasta satasesta muutamaan tuhanteen.

Kokonaisuutena edullisin vaihtoehto löytyi Budgetilta, josta vuokrasimme auton ja kaikki sujui sovitusti sekä palvelu oli hyvää. Budgetilta vuokrattaessa autossa oli luultavasti muutama kuhmu enemmän, kuin sisaryhtiö Avikselta vuokrattaessa, mutta käytännön ajon kannalta näillä ei ollut mitään merkitystä.

Huomioi myös, että takuumaksua ei voi maksaa käteisellä missään vuokrafirmassa ja sitä varten tarvitset luottokortin, jolla on oltava riittävästi katetta. Takuumaksu on varattuna luottokortilta siihen saakka, että auto on palautettu hyväksytyssä kunnossa.

Kun haet auton, käy huolellisesti läpi kaikki sen pinnat, niin sisältä kuin ulkoa, ja kuvaa vauriot vaikka kännykällä tarvittaessa. Budgetilta vuokratessa saimme mukaan auton ’kartan’, johon oli merkitty kaikki kohdat, joissa oli vaurioita. Kävimme nämä läpi ennen matkaan lähtöä ja henkilökunnan kanssa autoa palautettaessa. Jos et ole huolellinen tässä, voit joutua maksamaan toisten aiheuttamat kolhut.

Suosittelenkin autolle täysvakuutusta, joka korvaa paitsi kolarin ja toiselle osapuolelle aiheutetut vahingot sekä lisäksi esim. tuulilasiin, kattoon tai alustaan tulleet vauriot. Autovuokraamoilla on tarjolla omat vakuutustuotteensa, jotka ovat hyvin kalliita ja näillä pyritään paikkaamaan kilpailtujen vuokrahintojen katteita. Vinkiksi kuitenkin RentalCarsin myymä täysvakuutus, joka on sisällöltään sama kuin autovuokraamon tarjoama, mutta huomattavasti edullisempi.

Autoa vuokrattaessa sinun tulee esittää voimassa oleva ajokorttisi, siihen on aina riittänyt tavallinen suomalainen ajokortti. Jos kuljettajia on useampia, tulee kaikkien esittää ajokortti. Lisäkuljettajista maksetaan lisämaksu.

auto-817343_1920

MUUTA HUOMIOITAVAA

Eniten sakkoja matkailijoille tulee paitsi ylinopeuksista myös suurten kaupunkien keskustojen sekä historiallisten alueiden ajokiellon rikkomuksesta. Ajokieltoalueita valvotaan automaattikameroin ja sakot tulevat postissa perässä rekisteritunnuksen perusteella, myös vuokra-autosta. Ajokieltoalue on merkitty kyltillä, jossa teksti ZTL tai Zone Traffico Limitato 

Rattijuopumuksen raja on Suomen tapaan 0,5 promillea ja huumausaineiden vaikutuksen alaisena ajo on myös rangaistavaa.

Huomioliivi ja varoituskolmio ovat pakolliset varusteet autossa.

Polttoaineen hinnoissa on melkoisesti vaihtelua, esim. tämän kesän matkallamme Milano/Comojärvi/Luganojärvi ero asemittain saattoi olla toistakymmentä senttiä litralta. Polttoaineen keskihinta oli suunnilleen samoissa kuin Suomessa.

Muista, että et jätä mitään irtotavaraa tai laukkuja näkyville autoon pysäköidessäsi, ei edes huoltoaseman kympin aurinkolaseja, sillä erityisesti vuokra-autot ovat Italiassa yleisesti murron kohteina, myös päiväaikaan. Suuremmissa kaupungeissa suosittelen pysäköimään auton yöksi ainoastaan vartioituun pysäköintihalliin.

Mukana kannattaa olla sekä navigaattori että paperikartta, josta akku ei lopu kesken. Navigaattorisovelluksessa on hyvä olla mukana mm. tietullien ja huoltoasemien sijainnit. Puhelimeen on saatavilla maksuttomia offline karttasovelluksia, mm. Androidille Google Play kaupasta ladattava Offline Maps.

Tuplaliikenneympyröistä ei navigaattorikaan aina selviä ja pienemmillä teillä opastekyltit eivät ole yhtä suuria ja selkeitä kuin Suomessa, eli harhaanajoja saattaa sattua. Mutta ne ovat oma pieni mausteensa matkaan, ja aina niistä selviää.

Fiat Toscanassa

Meille ei ole sattunut Italiassa huonoja autonvuokrauskokemuksia, ja oman auton tuoman liikkumavapauden myötä olemme päässeet näkemään paljon, joka olisi jäänyt muutoin kokematta.

Eikä teknisiä ongelmia ole yhtä rengasrikkoa kummoisempaa tapahtunut, mutta sen murhe muuttui antoisaksi seikkailuksi Toukokuisessa Toscanassa – luehan tästä reissusta ja sen kommelluksista jutusta Toukokuisen Toscanan auringon alla, osa 2, jonka käänteet veivät minut aikanaan myös Finnmatkojen kirjoituskilpailussa palkintomatkalle Mallorcalle. Tuplahuvi siis niistäkin käänteistä – ja monta kokemusta rikkaampina!

Buon Viaggio!

Kuvat Elämää ja Matkoja matkablogi – travel blog sekä Pixabay

 

Recommended Articles

9 Comments

  1. Muistan Roomassa miettineeni, että vaatii nopeaa reagointia pysyä liikenteen mukana. Tätä mietin, ennen kuin menin Marokkoon ensimmäistä kertaa. Siellä suosittelen vain katsomaan eteenpäin ja keskittymään omaan ajoon. Jännitän jopa takapenkillä istuessa 😀
    Ihania autokuvia, tuo ensimmäinen kuva on upea!
    Kivaa viikonloppua.

    1. Uuh, voin vain arvailla, minkälaista autoilu on Marokossa – uskon hyvin, että kyydissäkin on jo tarpeeksi jännää! 😀
      Viime talvena Arabiemiraateissa koin elämäni kenties kamalimman autokyydin matkalla Ras al Khaimahista Dubaihin. Ajo oli ihan järjetöntä kaasu pohjassa puikkelehtimista kaistalta toiselle, ilman vilkkua eikä turvaväleistä tietoakaan. Taksin rajoitin alkoi piipittämään 120 tuntinopeudessa, mutta sen sijaan että kuski olisi hiljentänyt alle sen, painoikin hän kaasua reippaasti niin, että piipitys saatiin loppumaan. Siinä sitten painettiin kaistaslalomia sataakuuttakymppiä edellä ajavan puskurissa kiinni.
      Sen reissun jälkeen Italian liikenne tuntui varsin leppoisalta, mutta silti jätämme mieluummin isoissa kaupungeissa ajon vähemmälle – hyvänä esimerkkinä mainitsemasi Rooma, jossa saa olla hoksottimet kohdallaan! 😀

      Kiitos Outi kommentistasi ja leppoisaa viikonloppua!

  2. Loistava infopaketti! Ja eipä muuten missään muualla ole pelottanut taksissa niin paljoa kuin Roomassa. Rinnakkain taisi ajaa 4-5 autoa ja kyllä sai penkistä pitää kiinni. En ihan uskaltautuisi itse enää suurkaupunkeihin yksin ajamaan. Parikymppisenä ajoin Suomesta Hollantiin opiskelemaan ja sieltä tuli liikuttua mm. Brysselissä, josta ulospääsy kesti 2 tuntia! Ei vaan löydetty oikeaa ramppia/tietä ulos ja aina ajettiin ympyrää…Nyt en enää uskaltaisi lähteä seikkailemaan!

    1. Totta, jotkut taksikyydit on vaan niin sitä luokkaa, että nitrot olisi tarpeen! Pariisissa mm. Riemukaaren liikenneympyrä on lähinnä ympyrä, jossa on liikennettä – kaista-ajosta ei puhettakaan ja autoja tulee joka suunnasta ristiin rastiin. Sieltä selvittiin taksilla kuin ihmeen kaupalla kolaroimatta, läheltä piti ties kuinka monta kertaa.

      Tuo Brysselin kokemus kuulostaa muuten tutulta – me vaan onnistuttiin ajamaan ympyrää niinkin pienessä kaupungissa kuin Sassarissa Sardiniassa! Aina kun kuviteltiin pääsevämme ulos kaupungista, niin edessä oli kyltti centro ja taas alkoi rinki alusta. Kaupungissa ei ollut lainkaan opasteita ulos eikä matkassa ollut mukana navigaattoria, vain suurpiirteinen paperikartta. Silloin todettiinkin, että kaikki tiet vievät paitsi Roomaan, myös Sassariin. 🙂
      Nykyään ei puhettakaan, että mentäisiin ajamaan kaupunkiin ilman navigaattoria!

      Kiitos Heli kommentistasi ja aurinkoista alkavaa syysviikkoa!

  3. ”Takuumaksu on varattuna luottokortilta siihen saakka, että auto on palautettu hyväksytyssä kunnossa”

    Tämä ei taida pitää lainkaan paikkaansa!
    Olen vuokrannut Italiassa 7 vuotta asuessani Europcarilta about 50 kertaa auton ja aina on ollut tuo takuumaksu varattuna kuukauden päivät. Auton palautuksen yhteydessä saa kyllä todistuksen virheettömässä kunnossa palauttamisesta, mutta se takuumaksu pidetään kuukauden verran mahdollisia sakkoja tms. aiheuttamisia kuluja silmälläpitäen.
    Sakkojenkin pitäisi lain mukaan tulla viikon sisällä. Näin ei kuitenkaan ole. Minulle kävi eräänä vuonna eräs jo tutuksi tullut (saman jalkapallojoukkueen kannattaja) paikallispoliisi tuomassa peltipoliisin ylinopeus -sakkolapun vasta lähes vuoden päästä! Sanoi, että kuuli meidän lähteneen kesäksi Suomeen ja aikoneen tuoda sen syksyllä, mutta muistikin vasta seuraavana keväänä! No, kirjoitti sakkolappuun, notta oli hänen vika ja poliisiasemalla sakkoa maksaessamme piti maksaa vain alkuperäinen maksu. Poliisiasemalle maksoin sakon sen takia, että sain heti todistuksen sen maksamisesta ja näin, että se merkittiin tiedostoihinkin maksetuksi. Jos maksaa pankin kautta, tieto ei SILTI välttämättä kirjaudu poliisien tiedostoihin! Näin minulle se tuttu poliisi sanoi.

    1. Ai pahus sentään, teillehän on sattunut harmeja oikein urakalla! Olemme käyttäneet vuosien saatossa useita eri autovuokraamoja eri puolilla Italiaa, eikä viivettä takuusumman palautuksissa ole ollut. Joskus on jopa varattu vain nimellinen summa polttoainetakuuksi, joskus ei sitäkään. Onko Teillä viive ollut aina Europcarilla vai eri vuorafirmoissa ja/tai eri puolilla maata? Olen kuullut, että vaihtelua käytännöissä voi olla paljonkin jopa saman firman saman kaupungin eri vuokrauspisteissä.

      Meillä ei ole kokemuksia sakkokäytännöistä, mutta voin hyvin uskoa tuon episodin, sillä italialaiset säännöt ovat ’sovellettavissa’ ihan niin kuin Napolilaiset liikennevalotkin ovat vain suositus. 😀 Olemme kuin ihmeen kaupalla selvinneet ilman parkkisakkojakin, vaikka pysäköinti on joskus venähtänyt reippaastikin. Kop kop, toivottavasti ei tule vielä terveisiä kesän reissulta!

      Kiitos kommentistasi, on aina mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia. Toivotaan Teillekin parempia vuokrauskokemuksia jatkossa, meillä on tosiaan kaikki sujunut mallikkaasti eri puolilla Italiaa useiden eri vuokrausketjujen kanssa asioidessa.

  4. […] Minkälaista on autoilu ja autonvuokraus Italiassa? – Rantapallo […]

  5. Satunnainen Italiankävijä

    Kiitokset kattavasta kirjoituksesta. Omat kokemukset ovat enimmäkseen samansuuntaiset mutta epäselväksi on jäänyt, kuka korvaa naarmut ja maksatetaanko ne asiakkailla useaan kertaan.

    Kun olen vuokrannut auton nollaomavastuulla, palauttaessani auton sitä ei ole tarkastettu lainkaan. Kerran auto jäi Stresaan, kun siitä puhkesi rengas vain muutamia tunteja ennen paluulennon lähtöä. Soitin yhtiöön, mistä voivat noutaa autonsa, otimme taksin kentälle eikä koira perään haukkunut.

    Kun olen vuokrannut omavastuulla, olen huomannut, että ainoa hyvin valaistu alue parkkihallissa on auton palautusalue.

    Viimeksi vuokrasimme Abarth 124 avoauton hämmästyttävän edullisesti, alle 90 euroa neljältä päivältä. Lähtiessä lentokentän hämärässä en huomannut pientä lommoa auton oikeassa kyljessä, mutta pysähtyessämme ensimmäisen kerran huoltoasemalla Italian auringossa vekki oli selvä. Palauttaessani auton tämä lommo jäi myös tarkastajalta huomiotta. No, yhtiön mukaan autot tarkastetaan annettaessa ja vastaanotettaessa. Se tarkoittaisi, että kyseinen lommo jäi havaitsematta ainakin kolmessa tarkastuksessa. Yhtiön kannalta sillä ei liene merkitystä, koska lopulta korjauksen voi laskuttaa jokaiselta seuraavalta vuokraajalta, joka ottaessaan auton käyttöön lentokentän hämärässä ei lommoa huomaa.

    Minut yllätti se, että tarkastaja löysi noin kymmenen senttiä pitkän naarmun vasemman etuvanteen rengasta vasten olevasta pinnasta. Toki on mahdollista, että olen nirhannut vanteen kanttariin, mutta mitään havaintoa ei sellaisesta ole eikä renkaassakaan ollut mitään jälkeä. Naarmusta kuitenkin lisämaksu. Vuokraushinta oli halpa ja lisämaksunkin kanssa kohtuullinen. Halvempi kuin omavastuun poistolla. Abarth 124 neljäksi päiväksi lopulta 240 euroa. Jäi kuitenkin ikävä jälkimaku.

    Olen miettinyt, olisiko bisnessaumaa yritykselle, joka kokoaisi vuokra-autojen lommot ja josta ne saisi nähtäviksi. Loppuisi yhden naarmun laskuttaminen usealta asiakkalta.

    1. Onneksi tuo vanteen naarmu ei tuonut teille kovin isoa laskua, se oli kyllä sellaisessa paikassa, jota ei helpolla huomaa. Niin kuin sanotkin, luulisi myös että renkaassakin näkyisi jotain jälkeä, jos se on katukiveykseen hiljattain osunut ja yleensä kanttauksen kyllä huomaa ratissa.

      Näitä tapauksia, jossa toisten aiheuttamia lommoja/naarmuja laskutetaan seuraavalta asiakkaalta, tapahtuu silloin tällöin, valitettavasti. Meille ei ole onneksi (toistaiseksi) tällaista tapausta tullut eteen, mutta en kovin paljoa yllätty, jos ja kun sellainen yritys tulee vastaan. Viime vuosina autoa Italiassa vuokratessa olemme saaneet vuokrauspaperien mukana joko ’kartan’ autosta, johon on merkitty vauriokohdat ja niiden koko tai sitten ne on kirjattu vuokrasopimuslomakkeeseen, tosin italiaksi. Tapaamme aina käydä kulkupelin läpi noudettaessa ja katsomme, onko kaikki vauriot merkittynä papereihin. Jonkun kerran olemme löytäneet syynissä esim. pieniä naarmuja, joita ei ole papereissa ollut merkittynä ja silloin olemme pyytäneet henkilökunnan paikalle katsomaan nämä, yleensä sillä seurauksella että ne on kuitattu vain olan kohautuksella ja toteamuksella ettei tuo ole mitään. Olemme kuitenkin kuvanneet nämä siltä varalta, että yritystä laskutukseen ilmenee. Lisäksi videokuvaamme vielä auton kauttaaltaan ennen lähtöä, sekä sisältä että ulkoa. Palautettaessa olemme pyytäneet henkilökunnan edustajan tarkistamaan heti auton ja kuittaamaan sen hyväksytysti vastaanotetuksi, paitsi nyt viimeisimmällä kerralla Napolin lentokentällä, kun olimme hilkulla myöhästyä lennolta ruuhkan takia. Sen auton palautuksen jäljiltä oli kyllä kylmärinki alla pitkään ja odotus, mitäköhän meiltä vielä laskutetaan, mutta onneksi ihan asiallisesti tuo meni ja vain tankkausmaksu ja lapsen korokeistuin jälkilaskutettiin, niin kuin pitikin.

      Tarkkana noissa vuokrauksissa saa kyllä olla. Tuo oli muuten loistava idea, että vauriot olisi koottuna yhteen tietokantaan!

      Kiitos kommentistasi, oli kiva kuulla autonvuokrauskokemuksianne ja näistä on paljon hyötyä myös muille auton vuokrausta suunnitteleville.
      Hyviä tulevia matkoja Teille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *